Vilket bolag dominerade albumförsäljningen i världen 2016 om man bara räknar med fysisk försäljning och downloads? Svaret på Music Business Worldwides analys kan möjligen överraska.
Music Business Worldwide har grottat ner sig i IFPI:s Global Music Report från förra veckan och har med utgångspunkten att streaming faktiskt ännu ”bara” står för 30 % av den globala musikförsäljningen tittat på vilka som dominerar fysisk försäljning, där download inkluderas.
Etta 2016 blev då Beyonces Lemonade [Columbia/Sony] med 2,5 miljoner sålda exemplar, med Adeles 25 [XL, i Sverige Playground/Sony] som tvåa med 2,4 miljoner och Drake som trea med Views [Republic/Universal] på 2,3 miljoner.
Men tittar man på topp 50 blir det Warner Music som är vinnaren med 18,8 ac de 50 bästsäljande plattorna – tiondelarna kommer sig av att Metallicas Hardwired To Self-Destruct delats mellan Warner och Universal. Universal har 17,5 av titlarna, Sony 8,8 och indiebolag 4,8. Mer om analysen här: https://www.musicbusinessworldwide.com/warner-claims-majority-share-2016s-biggest-selling-albums-top-50/
Lars Nylin