En “50/50 mix av storbolagserfarenhet och indiehjärta”. Så beskriver Lisa Öhman, marknadschef på Cosmos Music, bolagets nya marknadsavdelning. Efter ett omfattande förändringsarbete har den både utökats och anpassats till samtidens utmaningar.
Cosmos Musics marknadsavdelning består nu av sex personer plus externa konsulter. En rejäl satsning för ett icke-majorbolag.
– Den viktigaste frågan vi har ställt oss är vilken roll vi som bolag kan spela för en artist, vad vi kan erbjuda som är skillnaden mellan att artisten gör det själv, med ett majorbolag eller med Cosmos Music. Därefter har vi byggt upp en organisation som är anpassad för ett nytt sätt att arbeta både i Sverige och internationellt, säger Lisa Öhman.
Hon värjer sig för den gamla uppfattningen att allt som inte är ett majorbolag är ett “resurslöst enmansbolag”. Det finns en styrka i att vara flexibel och anpassningsbar.
– I dag känns det logiskt att jobba gränslöst när allt är mer eller mindre globalt. En del andra bolag har kvar gamla strukturer där man skickar iväg ansvaret till ”gate keepers” i andra länder. Det känns för oss väldigt begränsande. Vi vill vara ett bra bolag för artister idag och då ingår det att gemensamt besluta om i vilka marknader och på vilket sätt man ska lägga upp arbetet. Sveriges internationella musikframgångar vilar inte bara på topp-20 hits, vi ser ett mer långsiktigt, gränslöst arbete med att etablera artister och ny musik i olika marknader.
Den nya organisationen är ett led i utvecklingen mot en stark inhouse-struktur för försäljning och marknadskommunikation. Lisa Öhman beskriver den nya marknadsavdelningen som “en 50/50 mix av storbolagserfarenhet och indiehjärta”.
– Vi har ett agilt arbetsätt som gör oss mer snabbfotade när det gäller att läsa av och anpassa oss, samtidigt som vi utvecklas tillsammans med artisten – ingen har en blueprint som funkar för alla. Vi, som alla andra, har vi blivit mer datadrivna, vilket är bra för vi kan göra mer medvetna beslut, men samtidigt är det upp till varje artist att besluta om hur man vill använda sin kreativitet.
Cosmos följer den generella utvecklingen mot större specialisering, med experter på olika områden för att ligga i framkant. Man anlitar specialistteam i både Norden och internationellt, t ex PR och content communication byråer, influencers, marketing och ”viral” team. Internationella, digitala distributionspartnern The Orchard, som har sina marketingspecialister i London och New York, stöttar när Cosmos gör kampanjer med till exempel Spotify, Pandora, Itunes och Deezer.
– Hela Cosmos Music har gått in i förändringen med stor ödmjukhet. Det är en läroprocess för oss liksom för alla andra. Men nu börjar resultatet märkas utåt, på alla tänkbara sätt, i Sverige och andra marknader. Vi firar varenda framgång, stor som liten, lika hårt. Vi har verkligen växt ihop till ett fantastiskt team med ett enormt engagemang och förväntningar på framtiden.
Christel Valsinger
Cosmos Music Marknadsavdelning (från vänster på bilden)
Magnus Källskog – Product Manager
Anna Ingler – Digital Sales and Marketing Manager
Elin Strömberg – Social Media Manager
Lisa Öhman – Marketing Director
Malin Weisby-Kratz – PR Manager
Martin Glemme – Digital Manager
(saknas på bilden gör Åsa Höglund, föräldraledig)