6 mars 2017

At Night lanserar digital talangtävling

En ny talangtävling ser dagens ljus. ”Self Made” ska vaska fram Skandinaviens nästa stora stjärna med hjälp av sociala medier. Finalen kommer att sändas på Kanal 5 och i vinstpotten ligger bl a skivkontrakt, management och ett namnkunnigt låtskrivateam.

Alltfler artister startar sina karriärer med hjälp av sociala medier, där de bygger upp sin publik genom att stå i direktkontakt med sina fans. Den digitala talangtävlingen Self Made vill ta fasta på och bygga vidare på just det beteendet. Bakom tävlingen står At Night Management med Ash Pournouri i spetsen, som bland annat varit med och byggt upp Aviciis karriär.

– Världsartister som bygger sina varumärken på internet är en starkt växande trend med Justin Bieber, Shawn Mendes och Zara Larsson som utmärkta exempel. Med ”Self Made” speglar vi den verkligheten genom att ge aspirerande artister verktygen att utveckla sina unika profiler via flera kanaler. Vi vill föra artisterna närmare fansen och låta dem ta makten över sin musik och sina varumärken, säger Louise Grandinson, Head of New Business At Night och ansvarig för Self Made-teamet, i ett pressmeddelande.

Tävlingen inleds med sex veckor av virala auditions där fansen röstar fram sin favoriter. 21 talanger går vidare till en utvecklingsfas, där de får tillgång till feedback från etablerade artister och influencers. Av dessa går sedan tolv kandidater vidare till finalfasen, med studio- och livesessions i Stockholm.

Finalen i tävlingen kommer att sändas i Kanal 5 och digitalt på Dplay i Sverige, Norge och Danmark. Vinnaren erbjuds ett skivkontrakt med 50/50-deal, management, $25 000 USD och låtar skrivna av producenter som Arnthor Birgisson, John Martin, Carl Falk och Rami Yacoub, som ligger bakom hits med bland andra Swedish House Mafia, Avicii, Britney Spears, One Direction och Nicki Minaj.

– Vi jobbar ständigt för att bryta ny mark och skapa de bästa möjligheterna för kreatörer att slå igenom bruset i dagens snabbfotade medieklimat. Med första säsongen av Self Made låter vi musik- och sociala mediebranschen samverka så att artister kan förädla sig själva – och undvika att falla in i en paketering som inte är äkta, säger Ash Pournouri.

Tävlingen är öppen för sökanden från Sverige, Norge och Danmark, men planeras bli global i sin nästa säsong. Intresseanmälan är öppen nu och den 19 mars går tävlingens förta fas igång.

Ansök här: http://goselfmade.com

 Christel Valsinger