23 januari 2017

PRIS Musikbranschledare kan vinna på Chefgalan

Musikbranschen är dubbelt representerad när tidningen Chef nominerar årets ledare till Chefgalan. Michelle Kadir på Sony Music kan blir årets digitaliseringsledare och Katarina Berg på Spotify, Årets HR-chef.

Det är 15:e året i rad som Chefgalan arrangeras och priser ska delas ut i sju kategorier till chefer som utmärkt sig i sitt ledarskap.

I kategorin Årets digitaliseringsledare, har Michelle Kadir, vp digital business på Sony Music nomineras med motiveringen:

”Den internationellt erkända kandidaten har med den senaste tekniken bland annat skapat en transparens i affärsmodellen som ger kunderna en tydlig ekonomisk bild av sina konstnärskap. Detta har hon gjort med stort mod och framåtanda i en komplex miljö.”

Katarina Berg, chief human resources officer på Spotify, nomineras i kategorin Årets HR-chef med motiveringen:

”Kandidaten står ut som en orädd hr-chef som inte bara lyckats utveckla och förbättra hr:s position i ett snabbväxande bolag utan även åstadkommit resultat som stärker deras företagskultur, employer brand och skapat positiva rubriker och intresse internationellt. Hon är nominerad för att hon har utmanat gängse sanningar inom hr-området, hittat nya lösningar och driver ett hr-arbete som är synonymt med kundlöfte och företagskultur.”

Musikkoppling finns också till Sveriges Radios VD, Cilla Benkö, som nominerats i tunga klassen Årets chef.

Priset delas ut på en gala på Grand Hôtel i Stockholm den 9 mars.

Christel Valsinger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets HR-chef

 

 

Cilla Benkö

vd, Sveriges Radio

Juryns motivering: ”När omvärlden förändras är det den som står stilla som halkar efter. Hon har skapat relevans och framgångar i världsklass i en tid då media blir mer fragmenterad, där alternativen till radio har exploderat. Hennes passion för uppgiften är lika stor som omsorgen om medarbetarna. Tacklar en komplex och svårstyrd organisation med tydlighet och integritet och skapar en närhet till medarbetarna. Har ett stort fokus på utveckling och att få medarbetarna att själva se poängen med den.”