5 december 2016

DIGITALT Succén Slush om fiaskon och framtid

 ”Framtidens tomteverkstad” skrev finska Hufvudstadsbladet efter just avslutade techeventet Slush i Helsingfors. 17000 besökare och över 2000 startups sökte framtiden, men pratade även om fiaskon. Flera svenska musikkopplade bolag fanns på plats när Slush i år för första gången arrangerade sidoeveventet Slush Music.

17500 besökare från 124 länder, 2337 startups varav 177 svenska, 1148 investerare och 610 journalister. Techeventet Slush i Helsingfors har blivit inte bara Nordens utan ett av världens största evenemang i gränszonen mellan techkonferens, startupmässa och generell mötes- och partyplats. I år fanns Spotify, X5 och STHLM Music City bland många svenskar på plats i Helsingfors.

– Slush Music måste man nog kalla en stor succé. Det är klockrent att ha en musikmässa på Nordens största techevent eftersom blandningen av folk blir så relevant. Väldigt bra presentationer och det kändes som precis lagom stort för att man också skulle springa på rätt människor i vimlet, summerar Johan Lagerlöf på numera Warner Music-ägda X5 Music. 

Känns det som om framtidssynen är fortsatt positiv?

– Det var en otroligt positiv stämning, något man inte känt på musikmässor på en lång tid. Att Spotifys Daniel Ek också kom hit och pratade visar hur viktig den här mässan är för hela communityn. Slush Music är verkligen här för att stanna. Väldigt roligt, säger Lagerlöf.

Daniel Ek från Spotify var med i ett panelsamtal på temat initiala misslyckanden. Ek pratade bland annat om hur man i början missbedömde mobiltelefonens genomslag:

– Vi hade inte ens licens för mobilprodukten när vi skulle börja utveckla appen.

På samma tema sa Ek om när man för att nå mobilanvändarna med gratisversionen:

– Vi blev då tvungna att gå tillbaka till skivbolagen och säga att det ni brukade få betalt från oss förut, det kommer ni behöva ge oss gratis. Det var inte helt lätt att sälja in. Vi kunde ha dött då. Men jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser.

En svensk som citerades flitigt från Slush utan att han framträdde offentligt var investeraren Per-Jörgen Pärson på Northzone. Detta efter att ha blivit intervjuad av nyhetsbyrån Reuters och då ha signalerat plus för Spotify 2017.

Länk till Reuters:

http://www.reuters.com/article/us-spotify-outlook-idUSKBN13Q4G3?feedType=RSS&feedName=businessNews&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+reuters%2FbusinessNews+(Business+News)

Lars Nylin

Bilden: Johan Lagerlöf, X5 på Slush.