20 november 2016

Off The Record är tillbaka – och efterfrågat

På onsdag 23 november är det dags för den andra rundan av branschmötesplatsen Off The Record på hotellet Haymarket i Stockholm. Intresset är mäktigt, på ett halvt dygn var det fullsatt.
Till Off The Record bjuder arrangerande Ifpi och Musikförläggarna in makthavare och tyckare ur den svenska musikbranschen. Precis som vid premiären i våras blir det panelsamtal, diskussioner samt showcase.
– Precis som namnet hintar vill vi ha levande samtal med rymd. Eventet har efterfrågats och det var fullsatt redan efter ett halvt dygn, säger Lisa CronstedtIfpi.
Det är därför väntelista som gäller inför onsdagens upplaga. Arrangörerna uppmanar via MI att den som får förhinder hör av sig så att köande får chansen. De på plats får bl.a, lyssna på Michelle Kadir, Jonas Wikström, Erik Hasselqvist, Anders Johansson och Nick Holmsten.
– Känns fantastiskt kul att intresset är så stort. På onsdag kommer ett av samtalen att handla om playlists och hur vi konsumerar musik i dag. Det andra samtalet kommer att beröra A&R-rollen – magkänsla kontra algoritmer. Vi kommer att prata en hel del om den artificiella intelligensen som i mångt och mycket styr vilken musik som når fram till oss. Det kommer att bli två väldigt intressanta samtal, fortsätter Johan Malmberg, kommunikationsansvarig på Musikförläggarna.
Programmet på Haymarket vid Hötorget på onsdag:

17.00 Enklare mat och dryck serveras

17.30 – Samtal 1 Playlisten

”Förr köpte vi musik för att bygga vår identitet. Idag använder vi snarare musik som en bruksvara – d.v.s vi väljer playlists beroende på vad vi gör – när vi tränar, jobbar osv. Har detta förändrat vår inställning till musiken? Och hur kommer utvecklingen att se ut?”

Deltagare: Nick Holmsten (Spotify), Anders Johansson (Albot & Albot), Susanna Leijonhufvud (fil. lic. i Musikpedagogik, doktorand i musikvetenskap), Erik Hasselqvist (TEN). Fler namn tillkommer. Moderator: Mimi Billing (Di Digital)

18.00 – Samtal 2 Algoritmer vs A&R

”Netflix producerar film baserat på vårt tittande. Och i musikbranschen finns det bolag som ska hjälpa artister att skapa musik baserat på vårt lyssnande. Hur kommer detta att påverka A&R:ens roll?”

Deltagare: Diego Farias (Amuse), Michelle Kadir (Sony Music), Jonas Wikström (Universal Music Publishing), Babak Azarmi (Respect My Hustle). Fler namn tillkommer. Moderator: Mimi Billing (Di Digital)

18.45 – Showcase
Little Children, Natali Felicia.

Lars Nylin