Därefter följde en djupgående presentation av Hirofumi Hirofumi Iwanaga från bolaget JVC/Victor som Export Music Sweden flugit in från Tokyo. Hirofumi gick igenom hur den japanska marknaden ser ut och levererade många tips på hur man ska tänka för att slå sig in på den. Han visade också många video- och musikexempel, vilket var mycket uppskattat.
Nästa programpunkt var en panel som förutom Hirofumi innehöll Maia Hirasawa, kompositör och artist, Rasmus Faber, producent, låtskrivare & artist, Pernilla Svanström, Creative Manager på The Kennel, Maria Marcus, producent och låtskrivare samt Ninos Hanna, låtskrivare. Den modererades skickligt av Sara Olsson. Även här kom många tips från låtskrivare och förlag som lyckats ta sig in på den japanska marknaden.
– Ett lyckat och uppenbarligen mycket uppskattat seminarium med tydligt fokus på att ta sig in på världens andra största musikmarknad. Stort tack till talare, panel och även åhörare som kom dit med intressanta frågeställningar, säger Jesper Thorsson till MI.
Bilden: Övre raden: Rasmus Faber, Maia Hirasawa, Hirofumi Iwanaga, Jesper Thorsson, Maria Marcus, Sara Olsson, Pernilla Svanström. Nedre rade: Sofia Thurn, Ninos Hanna.