17 oktober 2016

DIGITALT Amazon ger sig in i streaming-striden

Så var det dags för Amazon att på allvar ge sig in i striden om streamingmarknaden. För några dagar sedan släpptes Amazon Music Unlimited, som fungerar på liknande sätt som övriga on demand-tjänster, men som också visar upp några nyheter. 

Att Amazon skulle släppa en on demand streamingtjänst är det nog ingen som har tvekat på, även om det kanske tog lite längre tid än vad många trodde. Det främsta skälet till detta torde vara att köpta downloads fortsatt att vara intressant i USA, och Amazons downloadtjänst var rätt populär. Även svenska aktörer som t.ex. X5 Music Group lyckades ofta hamna högt upp på nedladdningstopplistorna.

Men, nu förändras den amerikanska marknaden i rasande takt, och då är det dags för Amazon att börja kriga. Dessutom, förutsättningarna synes vara ganska goda för Music Unlimited, åtminstone i de länder där man har en stor mängd användare på sin andra tjänster.

Amazon har redan 60 miljoner betalande abonnenter på sin Prime-tjänst, som mest kan liknas vid Pandora, och de olika streamingtjänsternas radiofunktioner. För Prime-medlemmar kostar ett månadsabonnemang på Unlimited 7,99 dollar, ett sätt att locka över kunderna till den nya tjänsten. För icke Prime-användare kostar det 9,99 dollar, som vanligt.

Som en av de största handelsplattformarna på nätet har man 300 miljoner registrerade betalkort och kunder. Inte fy skam, även om Amazon inte kommer i närheten av de 800 miljoner registrerade betalkort som Apple kan stoltsera med.

Ytterligare något som talar för Amazon är det faktum att många av tjänstens kunder redan har vant sig vid tanken på att betala för digitala prenumerationer. Amazon erbjuder en stor mängd andra former av månadsabonnemang, ljudböcker, utbildningspaket, träningskurser, videokanaler och mycket mer.

Samt att Amazon säljer produkten Echo, en nätverkshögtalare liknande Sonos. För ägare av Echo kostar ett månadsabonnemang bara 3,99 dollar, för obegränsad tillgång till tjänsten. Även för de som äger Alexa, Amazons röststyrnings-device, erbjuds tjänsten för 3,99 dollar.

På det här sättet hoppas naturligtvis Amazon att först och främst kunna använda sig av den redan stora kundstocken man har. Man kan tänka sig att en del av dessa kunder som idag har Prime, Echo eller Alexa, kanske har ett abonnemang på någon annan on demand streamingtjänst, t.ex. Apple Music, Spotify eller Tidal, och helt enkelt lockas av att de nu kan få ”allt-du-kan-äta” för en billigare peng.

Ett familjepaket finns sjävklart också, för 14,99 dollar i månaden för upp till sex användare. Amazons musikapp har också uppdaterats med de nya funktionerna och har ändrats något designmässigt.

Music Unlimited kommer att släppas i Storbritannien, Tyskland och Österrike senare i år, länder där Amazon är stort. Det lär nog dröja ett tag innan Amazon Music Unlimited lanseras i Sverige, med tanke på hur marknaden ser ut här.

I pressmeddelandet säger Jeff Bezos, grundare, CEO och tillika styrelseordförande för Amazon:

Customers are going to love Amazon Music’s all-new app for iOS, Android and desktop. And if you want a sense of the future of voice-controlled music, go ahead and ask Alexa for a free Music Unlimited trial, and play around on your Echo. If you don’t know the name of a song but know a few lyrics, if you want to hear songs from a specific decade, or even if you’re looking for music to match your mood, just ask.

Att just röststyrning av devices och appar börjar ta fart märks t.ex. med Apples nya integrering av Siri i macOS Sierra, som faktiskt fungerar förvånansvärt bra. Men bara mot Apples tjänster och appar så klart. Än så länge är det inte möjligt att t.ex. använda Siri för att styra Spotify, Apple vill sjävklart behålla kunderna i sitt universum.

Med Alexa kan Amazon Music Unlimited-användare alltså göra en del spännande saker, som t.ex. säga några ord ur en låttext om man inte kommer ihåg melodin, varpå tjänsten letar reda på vilken eller vilka låtar som innehåller den textraden. Man kan be Alexa spela upp musik från en specifik tidpunkt i historien, eller be hen spela musik för olika tillfällen, fest, middag, eller baserat på vilket humör man befinner sig i (eller snarare kanske vilket humör man vill befinna sig i).

Trots goda förutsättningar kan det dock bli svårt för Amazon att hävda sig globalt mot t.ex. Apple Music och Spotify, som måste anses ha ett rejält försprång. Men på vissa marknader skulle Music Unlimited kunna få ett ganska bra genomslag, framför allt där Alexa och Echo säljer ordentligt.

Daniel Johansson