11 oktober 2016

MUSIKBOLAG Möte med Jonas Siljemark, WarnerMusic

Ny General Manager, en serie nyheter om anställningar och några av årets hittills dominerande svenska artister. Warner Music, den mindre av de tre stora, har märkts på sistone. MI har kollat läget med Jonas Siljemark, President Warner Nordic.

MI kommer laddad med en teori till samtalet med Jonas Siljemark – att skälet till att Warner Music märkts mer under 2016 än på senare år kanske beror på att köpet av Parlophone 2013 nu slutgiltigt fallit in i verksamheten.

Men Jonas instämmer inte helt i den historieskrivningen:

 – Nej, den biten föll på plats ganska snabbt då vi lyckades bra med integrationen. Men med köpet fick vi tillräcklig volym för att kunna växa. Och det har nog märkts ordentligt utåt först i år. Jag tycker att vi med stolthet kan säga att vi är med på bred front i de flesta aspekter. Vi har i Håkan Hellström tillsammans med Woah Dad, Miriam Bryant och Laleh tre av de fem största svenska artisterna just nu påstår jag. För att ta ett annat exempel; de senaste veckorna har vi störst marknadsandel på radio.

 Hur har ni jobbat får att nå dit ni är i dag och vilken profil vill ni ha. Vill ni vara ”uppstickaren”?

 – Jag placerar inte oss på det sättet. Vi vill nog främst se oss som det BRA bolaget, oavsett storlek. Den goda partnern för våra artister. Bolaget där musiken ALLTID kommer i första rummet. Vi har både en majors globala kraft och en indies närhet till den lokala musiken tack vare att vi har både en passionerad ägare och ett passionerat team. Vi jobbar stenhårt med våra prioriteringar och fokuserar hårt i synergi med våra värdegrunder. Det blir allt viktigare att titta på värderingar och vi vill vara ett bra bolag i den värld vi lever och verkar i. Den världen skall återspeglas i bolaget.

 – Musiken är nummer ett. Erfarenhet är förstås grundläggande men ett musikbolag 2016 kan inte domineras av en massa gubbar som jag som har jobbat i branschen i 15-20 år! Så därför är det extra kul att vår satsning på nya, unga talanger har slagit väl ut. Jag är också väldigt glad över att vi nu nästan är 50/50 kvinnor/män i ledningsgruppen i Sverige och att könsfördelningen på bolaget i hela Norden, som jag också ansvarar för, är jämlik med en ung hungrig profil. Vi måste lyfta fram kvinnor och unga samt människor med olika bakgrund ännu mer i den här industrin. Det är en självklarhet att reflektera hur samhället och fansen till vår musik ser ut. Nu finns det ju också äntligen läge att se över det när branschen expanderar efter de svarta åren. Då var anställningsutrymmet så litet vilket gjorde att det fanns en risk att vi tappade nya hungriga personer till andra branscher. Äntligen kommer det en ny generation som vi satsar på.

 Är det personligen den största expansionen du varit med om?

 – Det är definitivt den största jag varit med om sedan jag var med och startade Bonnier Music i slutet av 1990-talet. Jag kan inte avslöja årets siffror men kan bekräfta att vi växer i marknadsandelar i år och att marknadsandelen för 2015 var dubbelt så stor som den var när jag började här 2003.

 Det är väldigt uppenbart att ni majors fokuserar på topp 100 hos Spotify. Är vi fasta i hur det kommer att se ut för de närmaste åren?

 – Det tror jag inte alls. Efter den extrema fixeringen vid hits kommer det att komma något annat. Kan man sin historia vet man att allting är föränderligt. Nyligen såg jag den fantastiska TV-dokumentärserien ”Musikens verkliga stjärnor” och påmindes om hur snabbt övergången från hits till albumfokus gick i början av 70-talet. Sådana omsvängningar sker ju ständigt. Disco, punk, grunge, EDM… Vi måste som bolag ha en beredskap för att det kommer att svänga igen även om låten med stort L fortfarande är i fokus.

 Vilka är de konkret stora händelserna hos er under året hittills?

 – Saker som sticker ut under ett överlag mycket bra år är givetvis vår albumrelease med landets största manliga artist, Håkan Hellström. Vi har även följt upp Miriam Bryants enorma succé i Så mycket bättre och på tal om kvinnliga artister så har ju Laleh presenterat ett starkt album. Förvärvet av X5 Music är också centralt. Jag minns när X5 kom fram. De satsade på att nå ut med sin affärsidé just som vi musikbolag tog en paus! De har arbetat mycket skickligt och konsekvent sedan dess. Nu ska de synliggöra vår katalog på olika sätt.

 Ni hade också ett starkt utfall i Melodifestivalen tidigare i år?

 – Ja, 50 % av startfältet i senaste Melodifestivalen var våra artister och det slutade med hela 75 % Warnerartister i finalen.  Nyligen gick anmälningstiden ut för Melodifestivalen 2017, det ska bli mycket spännande att se var vi landar denna gång. Melodifestivalen är en bra plattform.

 Hur har det generellt sett ut på radiosidan?

 – Vi har haft en klart starkare andel jämfört med tidigare. Hittills i år är vi näst största bolaget på radio. Det här har även märkts på singellistan där vi haft en större andel lokala releaser jämfört tidigare. Vårt fokus på bästa teamet och bästa A&R har visat sig fungera väldigt bra. Vår personal tillsammans med våra artister är det viktigaste för att nå framgång.

 Ni har på senare tid annonserat efter personal vid flera tillfällen, senast den här veckan berättar ni om nya anställningar. Vad har hänt personalmässigt tidigare i år?

 – Vår marknadsansvarige Magnus Ribbeklint blev förra veckan även General Manager och utöver det så har vi bland annat förstärkt ledningsgruppen med juristen Maria Svedenström, Emma Finnkvist har trätt in i rollen som Head of Local och David Hellberg som Head of Digital. Jag återkommer också till avdelningen A&R där vi gjort en omgruppering mellan labelarna som ska stärka detta hjärta i bolaget. Labeln Giant/Parlophone leds av Robert Skowronski och i det teamet hittar vi även Tove Alexandersson, ny A&R. Andreas Håkansson är Head of A&R för Warner-labeln med Calle Rydberg och Johan Olsson. Utan låtarna och artisterna står vi oss slätt, det kan inte nog understrykas. Apropå ämnet kontor så kan det också flikas in att vi nyligen startade upp vårt arbete med att bli ett klimatneutralt företag med hjälp av Zerovision. Gärna tillväxt – men på ett sätt som belastar vår omvärld så lite som möjligt.

 Vad är på gång just nu och kommande halvår?

 – Bland annat har nya, aktuella singlar med Nause, Galantis och Bruno Mars hög prioritet hos oss just nu. De har fått en riktigt bra start och vi siktar högt. Vi har också mycket stora förhoppningar på Little Jinders medverkan i kommande ”Så mycket bättre”.

 – I slutet av oktober släpper vi äntligen Sabina Ddumbas debutalbum. Hon har etablerat sig som en av Sveriges mest intressanta artister och vann tidigare i år både P3 Guld och Grammis för årets nykomling. Nästa år vidgar vi vyerna ännu mer då vi på allvar drar igång samarbetet i USA mellan Sabina och Warner Brothers.

Utöver vad som händer på ditt eget bolag: vad är det intressantaste som händer i branschen just nu? 

 – Det är glädjande med framgångarna för prenumerationstjänster, men vi måste fortsätta att bevaka och försvara värdet på musiken. Det är helt centralt för att kunna fortsätta reparera skadorna efter de förlorade åren under 00-talet. Frågan om ”the value gap” i ersättningen från t ex YouTube är det viktigaste vi har att lösa som bransch. Det gäller även prisbilden på prenumerationer.

Lars Nylin