Warner Music har utsett nya general managers i Sverige och Finland. I Sverige blir det Magnus Ribbeklint medan Mark Fry får motsvarande roll i Finland. Det meddelades när Warner Music inledde ett nordiskt möte i Helsingfors.
Magnus Ribbeklint och Mark Fry har, som tillägg till sina uppdrag som marknadschefer, utsetts till General Managers för Warner Music i Sverige respektive Finland. Ribbeklint kommer att rapportera till Jonas Siljemark, President, Warner Music Nordics och Fry kommer att rapportera till Niko Nordström, Vice President, Warner Music Nordics.
Detta presenterades vid Warner Music Groups nordiska möte i Helsingfors.
– Jag är glad att få befordra två av de mest talangfulla musikbolagscheferna i Norden. Med Magnus och Mark vid rodret i Sverige respektive Finland är jag övertygad om att vi har ett starkt ledarskap på plats som gör det möjligt för oss att bygga vidare på vår strålande succé i de två länderna, säger Jonas Siljemark i ett pressmeddelande.
– Mark är en energisk, entusiastisk och visionär chef och har en stor insikt i såväl vårt företag som musikindustrin i sin helhet. Han är en briljant lagspelare och jag ser fram emot att arbeta med honom i hans nya roll, fortsätter Niko Nordström.
– Jag är väldigt stolt att få chansen att arbeta ännu närmare Jonas i arbetet med att utveckla och expandera företaget. Warner är en enormt spännande plats att vara på – vi är ett snabbt växande, innovativt bolag med mottot ”artister och musik kommer först.” Jag är starkt dedikerad i arbetet för att Warner fortsatt ska befinna sig i frontlinjen för att attrahera fantastisk personal och leverera bästa möjliga service för våra artister, kommenterar Magnus Ribbeklint.
– Jag är glad över att få ta en större roll i vårt finska bolag. Jag har alltid varit intresserad av att delta i alla delar av vår artistutveckling. Min nya roll möjliggör att jag kan fokusera ännu mer på detta. I kombination med min nuvarande roll som ansvarig för Nordic Marketing är det en utmaning som jag verkligen ser fram emot. Jag lockas av tanken på att bygga ännu större framgångar i samarbete med Jonas, Niko och det Nordiska teamet, säger Mark Fry.
Magnus Ribbeklint har arbetat som Marketing & Commercial Director för Warner Music Sweden i drygt fyra år. Under den tiden har han spelat en central roll i förändringsarbetet på bolaget som resulterat i stora framgångar. Warner Music Sweden har under den här perioden ökat sina marknadsandelar, attraherat artister och etablerat nya framgångsrika akter, sägs det i pressmeddelandet.
Ribbeklint kom till WMG från en roll som Marketing Director på Sony Music Sweden.
Mark Fry har varit Marketing Director för Warner Music Finland i mer än åtta år. Han beskrivs i pressmeddelandet som en framåtsträvande chef som har bidragit till bolagets succéer under senare år.
Fry kommer att fortsätta i sin roll som Vice President Marketing för Norden. Han ansvarar för marknadsplaner för lokala och internationella artister i hela regionen och koordinerar pan-Nordiska aktiviteter.
Fry började sin karriär på Warner Music Finland. Efter en tid som Head of Promotion startade han sin egen managementverksamhet varefter han blev Marketing Director på Sony Music. 2008 återvände han till Warner Music Group.
Lars Nylin