4 juli 2016

MUSIKBOLAG Sony Music Sweden tog hem pris i Cannes Lions

Sony Music Sweden prisbelönades i samband med Cannes Lions International Festival of Creativity för sin kampanj med Alan Walkers hit Faded.

Cannes Lions är den internationellt mest prestigefyllda och omfattande reklamtävlingen och utser det gångna årets bästa reklam- och PR-kampanjer. Nytt för i år är avdelningarna ”Entertainment” och ”Entertainment Lions for Music”. I torsdags presenterades shortlist och i två kategorier nominerades Sony Music Sweden för sitt arbetet med artisten Alan Walker – ”Excellence in Music video” och ”Excellence in Music Content Production and Distribution Strategy”. Bland övriga nominerade fanns kampanjer för bland andra Beyoncé, Drake, David Bowie, Justin Bieber och Taylor Swift.

Under midsommarafton stod det klart att Sony Music Sweden var det enda bidrag som prisades i kategorin ”Excellence in Music Content Production and Distribution Strategy”. De fick motta ett silverlejon för det material och den strategi som skapats kring Faded med alternativa versioner av låten, exklusiv plattform för fans, UGC-tävling riktad till gamers, behind the scenes-videor med mera. Utöver Sony Music Sweden är bidragande bolag Bror Bror, Accomplice och Alan Walkers management MER. Nominerad i samma kategori var också teamet bakom kampanjen för Justin Biebers låt What Do U Mean?, som fick gå hem utan pris.

– Vi är otroligt stolta över team Alan Walker som inte bara uppnått stor försäljningssuccé och framgång för artisten utan också nu fått pris för sitt arbete. Det är mycket spännande att Cannes Lions har utökat med kategorierna ”Entertainment” och ”Entertainment for Music”. Att vinna i Cannes Lions innebär ett stort internationellt erkännande och att få motta detta för det arbete vi gjort inhouse tillsammans med artisen och våra partners betyder mycket för oss, säger  Mark Dennis, VD, Sony Music Sverige.

Alan Walker kontrakterades till Sony Music Sweden i oktober 2015. Låten Faded släpptes i december 2015 och har i dag nått 5,1 miljoner sålda exemplar världen över. Den 18-årige norske producenten har gjort entré på den globala musikscenen som en av de mest framgångsrika artisterna 2016.

Se Sony Musics vinnande bidrag: http://www.canneslionsarchive.com/winners/entry/783134/alan-walkerfaded   
Se shortlist: https://www.canneslions.com/winners_awards/release_of_awards/
Se alla vinnare: http://www.canneslionsarchive.com/winners/entries/lions-entertainment/entertainment-for-music/

Lars Nylin
 
På bilden: Delar av teamet från Sony Music på plats i Cannes. Johanna Hoffman (Product Manager) och Lisa Hultengren (Creative Manager).