Magnus Hallberg är ny Sverigechef på den digitala distributören Believe Digital. Tillsammans med Sanne Kleiner, som jobbat på Believe sedan september, öppnar bolaget nu kontor på Bredgränd 2 i Gamla Stan.
Magnus Hallberg kommer att ansvara för verksamheten i Sverige och vara kontaktperson för alla lokala skivbolag och artister. Han kommer närmast från tjänsten som Marketing Manager på Kobalt Music där han började 2013. Innan det var Magnus Label Manager på Playground Music med ansvar för bolag som XL Recordings, 4AD, Domino Records och Mute Records. Under tiden på Kobalt och Playground har han bland annat jobbat med artister som Adele, Prince, Nick Cave & The Bad Seeds, Pet Shop Boys, Yung Lean och Arctic Monkeys.
”Believes internationella setup har under flera år imponerat på mig. Vi har redan många spännande releaser på gång i höst och jag känner mig väldigt peppad på att fortsätta utveckla företaget i Sverige”, säger Magnus Hallberg.
Sanne Kleiner har tidigare jobbat som PR-ansvarig på SVT och är sedan september Digital Marketing Manager på Believe med ansvar för kontakten med streamingtjänsterna och att sätta upp digitala artistkampanjer.
Believe Digital är en av världens ledande oberoende digitala distributörer och erbjuder utöver distribution även marketing, promotion, video management sync, neighbouring rights och har också in-house-skivbolaget Believe Recordings.
Bolaget representerar över åtta miljoner låtar och bland existerande kunder finns Brownswood Recordings, Southern Fried, Hospital Records, Tru Thoughts, One Little Indian, Future Classic, World Circuit, Nettwerk Records, Kartel Label Services, Xtra Mile Recordings, Saregama, Southern Record Distribution. Believe har även kontor i Köpenhamn och Oslo med skandinaviska kunder som Burning Heart, Crunchy Frog, Tambourhinoceros, Indie Recordings, Disco:wax, Versity Music och Gaphals.
Believe har idag över 300 anställda och 30 kontor världen över.