29 mars 2016

SXSW Swedish Affär – gemensam satsning från de kreativa näringarna

Årets satsning på South By Southwest var den hittills största från de kreativa näringarna i Sverige. Tillsammans verkade de olika branschorganisationerna under paraplyet ”The Swedish Affär”. 

Waller Creek Boathouse blev under SxSW ”Nordic Lighthouse” med workshops, meet-ups, seminarier event och givetvis musik. Särskilt på tisdagen med ”Nordic Music Pop Up”, med Rebstar (SE),  Linda Lundqvist (SE), Adée (SE), Dolce (SE), Satellite Stories (FI), Vulkano (SE), Steven ‘N’ Seagulls (F), The Great Discord (SE), Ceasetone (IS), Kill J (DK), Silvana Imam (SE), Paul Rey (SE), Sofia Talvik (SE).

Även på SxSW trade fair inne på Convention Center arrangerades en svensk monter. Oscar Stenström, statssekreterare hos Mikael Damberg, var på plats med en delegation och även Linda Zachrisson, Kulturråd i Washington.

Jesper Thorsson, VD ExMS:

– Kul att SxSW fortsätter boka intressanta svenska akter och roligt att så många tunga spelare stod bakom den svenska SxSW-satsningen 2016. Bortsett från ett antal artistframträdanden håller jag nog samtalet om svensk musikbransch med journalisterna John Seabrook och Robert Levine modererat av Per Strömbeck, som bara ställde en fråga som ledde till en över 30 minuters diskussion mellan de två, som en av höjdpunkterna.

– Vi får återupprepa detta på en lite bättre slot framöver så fler kan ta del av detta! Stort tack till Joppe Pihlgren på Livemusik Sverige och mina Nomex-partners för gott samarbete med att sätta musik i det nordiska huset.

Läs mer:

https://sxsw2016.swedishaffair.net

 

Foto fr v: John  Seabrook, Per Strömbeck, Robert Levine, Jesper Thorsson