22 mars 2016

NYLIN Spotify fortsatt marknadsledare

Med elva miljoner prenumeranter sedan starten i somras har Apple Music på ett drygt halvår nått en nivå det tog Spotify sex år att uppnå. Men den svenska tjänsten ger sig inte. Tvärtom – i går avslöjade Spotifys VD Daniel Ek på Twitter att man i princip behållt försprånget till Apple och nu har 30 miljoner betalande användare. MI: s Lars Nylin ger en lägesrapport från streamingfronten.

När Apple Music med sitt enorma kundnätverk i somras gav sig in i streamingfältet behövde man inte vara professor i ämnet musikbransch för att inse att Spotify och andra aktörer stod inför en tuff utmaning. Och Apple har inlett mycket starkt, den senaste siffran talar om elva miljoner användare (hos Apple Music är alla betalande).

När såväl Apple som Tidal Music därtill lockat med åtskilligt exklusivt innehåll (Rihanna, Kanye West, Drake) och flera artister tvekat om streaming generellt (Taylor Swift, Adele) har många siat att Spotify relativt snart springs ikapp av en eller flera rivaler.

Men att döma av ett tweet från grundare och VD Daniel Ek på måndagskvällen behåller i princip den svenska tjänsten sin position som marknadsledare.  ”We have 30 million @Spotify subscribers, but none of them are in Cuba … yet. So cool to see Cuba opening up!” skriver Ek och blandar en privat reflektion med fakta om sin tjänst som snabbt spritts över branschen.

Den senaste officiella siffran från Spotify kom i juni förra året. Strax innan Apple Music sjösattes meddelade Spotify att man hade 20 miljoner användare. Det innebär, om vi förutsätter att Eks siffra är den officiella, att Spotify nästintill hållit jämna steg med Apple Music under de nio månader som gått.

Detta är centralt i många aspekter. Dels innebär 30 miljoner användare givetvis helt andra intäkter, man ska inte glömma att Spotify lång tid framöver kommer att uppvisa minussiffror bottom line. Men det kan även innebära att pressen på Spotify att avveckla eller åtminstone begränsa sin Freemiummodell lättar.

I synnerhet i USA har Freemiummodellen varit hårt ifrågasatt i många branschledande läger. Med den konverteringsgrad som ingår i att 20 miljoner så pass snabbt blivit 30 kan kritiken möjligen mildras. 30 miljoner är för övrigt ungefär hälften av de betalande prenumeranter av streamingtjänster som totalt beräknas finnas i nuläget.

I en marknad som vår, där streaming (läs Spotify) står för 90 % av de totala intäkterna finns Freemiumfrågan i skuggan av annan diskussion. Som intäkterna tIll artister och i synnerhet kompositörer. Som avsaknaden av bakomliggande fakta om det man lyssnar på. Det känns minst sagt torftigt att behöva gå till sajter som Discogs för att få reda på vilka spelar på en låt eller när den mer exakt gavs ut.

Att förbättra sådana aspekter torde vara centralt när Spotify (och konkurrenter som Deezer) i vissa länder nu behöver nå late adapters för att uppehålla tillväxttakten. Personligen ser jag det som en gåta att Spotify efter åtta år inte är bättre på att guida oss över 50 – vana vid musikjournalistik, långa karriärer, nischgenrer, etc – på ett klart bättre sätt. En ännu större gåta är att Apple Music vid lanseringen inte valde att tydligare fria till alla amerikanska älskare av countrymusik. Det är något Spotify ska tacka för.

Men än så länge är det sistnämnda ändå randanmärkningar. Spotify är även i USA synonym med streaming, utbudet är lika bra som hos någon konkurrent, det är utöver att man ofta får klicka efter sökrutan i vad som tycks en evighet en på det hela taget smidig tjänst, ljudet är enligt denne tyckare helt okej.

Med den utgångspunkten och nu 30 miljoner prenumeranter tycks det som att Spotify står väl rustade att möta nya utmaningar från Apple Music – som säkerligen uppdateras rejält med iOS 10 i höst – Pandoras kommande tjänst och inte minst YouTube Red.

Lars Nylin