14 mars 2016

FÖRLAG/MARKNADSANDELAR BMG går om Warner/Chappell

För första gången sedan MI började rapportera om förlagens marknadsandelar på svenska Topplistan har BMG gått om Warner/Chappell och är Sveriges tredje största förlag. 

BMG innehar 12,2 % av marknadsandelarna v 10, vilket är 0,2% mer än Warner/Chappell. Tajta marginaler alltså, men tillräckligt för att putta ner Warner/Chappell till fjärde största förlag denna veckan.

Etta är fortfarande Sony/ATV som backar 1,3% från förra veckan och därmed har 18,8% av andelarna, följt av Universal Music Publishing på 13,3%, en ökning med 0,2% från förra veckan.

Sett till antalet verk på Topplistan som respektive förlag innehar rättigheter till ser fördelningen för de största förlagen ut som följer:

Sony/ATV – 41 låtar
UMP – 25 låtar
BMG – 27 låtar
Warner/Chappell – 25 låtar
Kobalt – 27 låtar

Eftersom förlagsrättigheterna ofta delas mellan olika förlag ger inte störst antal verk på Topplistan nödvändigtvis störst andel av musikmarknaden.

Länk till marknadsandelar förlag: http://www.musikindustrin.se/marknadsandelar/forlag-topp-100-singel/

Länk till Topplistan med förlag:
http://www.musikindustrin.se/topplistor/topp-100-singel/

Christel Valsinger