25 januari 2016

MUSIKBOLAG Universal Music får ny marknadsavdelning

Universal Music omorganiserar och sjösätter en central marknadsavdelning som ska fungera som resurs till bolagets olika etiketter. Chef för den samlade enheten blir Johan Lindquist. 

Internationella framgångar med kända artister såsom Avicii, Tove Lo och Seinabo Sey likväl som Vigiland, Dada Life, Dead By April, Urban Cone och Ghost lyfts fram som anledningen till att en ny, central marknadsavdelning behövs.

”Vi vill hela tiden utveckla och förbättra servicen vi erbjuder till våra artister. Med den nya organisationen som nu träder i kraft kommer vi att bli effektivare och snabbare på att sammanföra kraften från de svenska avdelningarna och maximera vår kreativitet där den som bäst behövs. Aldrig tidigare har världen legat så öppen och mottaglig för musik som nu. Det finns inga fördomar, inga gatekeepers bara möjligheter”, säger Joakim Johansson, Marknadschef och GM på Universal Music.

Johan Lindquist blir chef för den samlade enheten och kommer att leda arbetet tillsammans med Annele Hencz Mortimer-Hawkins och Johannes Sjöberg.

Etiketterna har kvar sin struktur men för att lyfta fram A&R-fokuset i varje etikett får de en ny ledning/A&R chef.

Svenska Inspelningar, leds av Mikael Wadström.
Polydor Sverige leds av Peter Hart.
Sweden Music leds av Nina Nestlander.

Christel Valsinger