Två fredagar i följd har Export Music Sweden fyllt salar med seminarier som det uppenbarligen fanns ett rejält sug efter.

Runt 100 personer kom till
Export Music Swedens hårdrocksseminarium på Nalen i Stockholm, där
Ika Johannesson från bland annat
SVT Kulturnyheterna och författare av boken
Blod Eld Död, modererade en expertpanel på ämnet;
Lord Ahriman (Dark Funeral),
Pär Sundström (Sabaton) och
Klara Force (Crucified Barbara). Bland det som ventilerades fanns lyckade och havererade samarbeten, första skivkontrakten, sociala medier, merchandise och rafflande historier från turnévägarna.
I förra veckan var det dags för säsongens sista seminarium, en heldag på ämnet Musikmarknaden i USA. En publik på närmare 350 personer lyssnade på en skara svenska och influgna talare; Robert Levine (journalist, författare, frilans Billboard), Benjamin R. Roode (USA:s ambassad i Stockholm), Atena Banisaid (product/label Manager, TEN Music Group), Tricia Arnold (Senior Director Retail Marketing, The Orchard), Jerker Edström (Bird & Bird Advokatbyrå), Matthew Peterson (tonsättare) och Marni Wandner (Sneak Attack Media).
Dagen och säsongen avslutades med ett uppskattat mingel på Kåken. USA-dagen genomfördes med stöd av STIM. Hela seminarieserien 2015 har genomförts med stöd av Kulturrådet, Ifpi, Samioch Stim. Jesper Thorsson, VD ExMS säger:
– Det blev en mycket tillfredsställande avslutning på ett riktigt bra seminarieår med ExMS som avsändare. Kul också att publiken på våra seminarier är från ett så brett spektrum av branschen, det rimmar väl med ExMS uppdrag. Håll utkik efter video på vår hemsida från dessa seminarium, om du inte hade möjlighet att vara på plats.
Lars Nylin
Bilden: hårdrockseminarium på Nalen med Ika Johannesson, Lord Ahriman, Pär Sundström och Klara Force.