Sony Music tog hem guldmedaljen i Dagens Medias tävling Inhousetävlingen 2015. Det var för kampanjen Cecilia med artisten Linnea Henriksson som projektteamet med Maria Westergaard Alén och Ellen Kvarby i spetsen vann.
Kampanjen gick ut på att låta andra artister tolka Linnea Henrikssons singel Cecilia innan hon släppte låten själv. Några av de artister som tolkade singeln var Petra Marklund, The Royal Concept och John De Sohn, vilka även publicerade tolkningarna i sina respektive sociala medier. Därefter utannonserades en tävling där allmänheten fick möjlighet att göra sina egna tolkningar. Vinnaren Klara Andén utsågs i samband med en låtskrivarworkshop på Spotifys kontor.
Motiveringen för vinsten lyder: ”När man vågar ta i från tårna och utmana med nya oväntade kreativa grepp får man ett resultat som rockar. En aktivitet som knockar oss med sin briljans och äkthet i allt från insikter till idé till genomförande och resultat. En aktivitet utöver det vanliga som inte bara skapade stort äkta engagemang i målgruppen utan också bland Sveriges musikelit. Vi är imponerade och gratulerar Sony Music Entertainment och Linnea Henriksson till ett välförtjänt guld!”
Mark Dennis, VD för Sony Music Sverige kommenterar vinsten i ett pressmeddelande: ”Vi är otroligt stolta över att ha kollegor som inte bara tänker i nya kreativa banor, utan också ser till att en så pass ambitiös kampanj blir verklighet.”
Lars Nylin