Roxette spelar in en ny version av sin genombrottshit The Look från 1989. Nyinspelningen ska användas i en reklamkampanj för klädkedjan Kappahl.
Berättelsen om hur The Look via en amerikansk utbytesstudent tog sig till toppen av Billboardlistan är idag klassisk. Albumet Look Sharp hade inte blivit upplockat av EMI i USA, men studenten Dean Cushman som hade pluggat datavetenskap i Borås och gillade skivan, lyckades få den spelad på radiostationen KDWB i Minneapolis. Med radiopublikens hjälp började låten röra på sig och i april 1989 nådde den då släppta singeln förstaplatsen på Billboard.
1995 släpptes en remix och nu är det alltså dags för en ny version.
”Att göra en helt ny inspelning av The Look kändes lockande men var samtidigt en stor utmaning. Det känns extra kul att göra ett unikt samarbete med just KappAhl, som är ett svenskt företag som vi båda respekterar och gillar. Popmusik och mode går hand i hand. Det handlar om uttryck och känslor, att våga och att bry sig” säger Per Gessle i ett pressmeddelande.
Nyversionen av The Look kommer att höras i fem kampanjer som släpps successivt under hösten 2015.
Christel Valsinger
Foto: Fredrik Etoall