17 februari 2015

FÖRSTA OCH SENASTE med Martina Ledinsky/Razzia records

Martina Ledinsky, creative director på Razzia/Family Tree, är den som sett till att världen fått tillgång till bland annat Säkert/Hello Saferide och Beatrice Eli. MI tog pulsen på henne med en omgång Första och senaste.

Vilken var den första artisten/låtskrivaren du kontrakterade?

– Lite halvsvårt att svara på men The Hellacopters borde det vara, när mitt förra bolag LED Recordings kontrakterade dem till Universal. Det var i samband med fantastiska High Visibility-albumet, runt 2000. Älskade dem redan när de släppte första sjuan och bidade bara min tid tills läget var rätt så att säga. Var också med och röjde i bakvattnen med Thomas Rusiak och hans grymma Magic Villa, också det på LED Recordings.

Och den senaste?

– Beatrice Eli.

Första gången du mötte en av dina idoler?

– Oj vad svårt! Tror aldrig jag fick träffa Noice så det var nog Lasse Berghagen när han var poppis med Teddybjörnen Fredriksson. Förmodligen i Mariebergsskogen i Karlstad.

Senaste gången du bad om en autograf?

– Har bett om autograf åt släkt och vänner lite hit och dit men för egen del var det nog när jag intervjuade Ozzy i mitten av 90-talet. Bad också Thåström om en autograf när han var i Hagfors Folkets Park, 1988 tror jag det var, med Imperiet. Någonstans har jag faktiskt ett foto på det där.

Första artisten/låtskrivaren du kontrakterade som fick ett stort genombrott?

– The Hellacopters var ju redan etablerade så då är det nog Timo Räisänen och Annika Norlin som jag och min ex-kollega Daniel sajnade ungefär samtidigt till Razzia som då var helt nystartat, 2004.

Senaste gången du fick gåshud av en demo?

– I natt. Ny låt från Beatrice… jävlar va bra den är.

Första gången du sa ”jag hör ingen singel”?

– Uttrycker mig inte riktigt så men det var nog när mitt egna band Sindy Kills Me var klara med debutalbumet!

Ditt senaste riktigt stolta ögonblick i jobbet?

– När Beatrice Eli belönades med Årets Pop vid P3 Guld-galan.

Christel Valsinger