På 1990-talet lanserade Guy Oseary skivbolaget Maverick ihop med sin klient Madonna. Nu är Oseary ansvarig då Live Nation under namnet Maverick sammanför ett antal ledande till bolaget associerade amerikanska managements med målet att hitta nya intäktskällor i dagens artistklimat.
Nyheten kommer bara en månad efter att Guy Oseary presenterade det uppmärksammade samarbetet mellan klienten U2 och Apple/Itunes i samband med irländarnas nya album. Erbjudandet att ladda hem albumet gratis via Itunes har hittills anammats av 50 miljoner användare.
Nyheter inom främst teknik och merchandise är också i fokus för Maverick. Oseary säger till Billboard:
”There are still a lot of people who are scared of innovation. There’s still a group that’s so quick to judge anyone trying [new things], and that’s one of our handicaps in the music business. We could all do so much more if a bunch of us got in a room more often.”
Maverick rapporterar till Live Nation Entertainments CEO och President Michael Rapino.
De som hittills presenterats ingå i Maverickupplägget inkluderar Laffitte Managements Ron Laffitte, I Am Others Caron Veazey, Blueprint Groups Gee Roberson och Cortez Bryant, Reign Deers Larry Rudolph och Adam Leber, Quest Managements Scott Rodger respektive Spalding Entertainments Clarence Spalding.
Lars Nylin