Reeperbahn Festival i Hamburg har de senaste åren utvecklats till både den viktigaste musikbranschkonferensen och showcasefestivalen i Tyskland och en av de viktigaste mötesplatserna i Europa. 17-20 september bjuder den nu ständigt växande festivalen i år på fler internationella showcase och fler seminariepunkter än någonsin tidigare under dess nioåriga historia.
I konferensprogrammet tillkännagavs i veckan att Thomas Golubić, USA:s kanske mest inflytelserika music supervisior (mannen bakom musiken i bl.a Breaking Bad, Six Feet Under och The Walking Dead kommer att medverka i Reeperbahns program Synch & Brands. Andra intressanta programpunkter är bl.a The Innovators Interview Vol. 1: Remaining Independent and Growing with Label and Artist Services med Martin Goldschmidt från skivbolaget Cooking Vinyl, The Agent‘s Agenda: Home Advantage for Artists?, Internet of Things: The next online wave and how to surf it och The Future of Marketing med en stor och bred panel.
De totalt närmare 100 seminariepunkterna – keynotes, diskussionspaneler och workshops – ta upp både livescenen, musik i spel, juridik, marknadsföring, media, politik, IT / mobil telefoni, förlagsverksamhet och olika aspekter av all musikbolagsverksamhet.
Warner Music och Sony Music tillhör de skivbolag som arrangerar egna showcase. Organisationer som IMMF och Live Europe samlas på plats. Dessutom anordnar även bl.a South By Southwest och andra event träffar.
Bland årets svenska artister och band på Reeperbahn återfinns bl.a INVSN, Naomi Pilgrim och Jennie Abrahamsson. Mer än ett tiotal länder har redan offentliggjort nationella showcase med ländernas artister och band, men bland dessa återfinns inte heller i år Sverige. Det svenska inslaget på scenen kommer dock säkerligen att bli märkbart stort även i år.
Reeperbahn Festival 2014 arrangeras i Hamburg 17-20 augusti.
Claes Olson