Bokningsbolaget Pitch & Smith fokuserar nu mer på Sverige, i samband med det startas hemsidan pitchandsmith.se. MI har kollat vad förändringarna innebär i övrigt.
Hur förändras bolagets arbete i samband med att ni startar pitchandsmith.se?
– Pitch & Smith Sverige kommer att fokusera på den skandinaviska marknaden medan Pitch & Smith International fortsätter vara en renodlad bokningsagentur med fokus på bokning framförallt i Europa, UK och Asien. Pitch & Smith International representerar allt från svenska, till amerikanska och kanadensiska artister, medan Pitch & Smith Sveriges fokus ligger på nya svenska talanger samt ett antal väletablerade artister på den inhemska marknaden. Den huvudsakliga anledningen till att vi separerar vårt svenska stall från det internationella är att vi tydligt vill visa att vi inte bara jobbar utanför Sveriges gränser, vilket många verkar ha uppfattat det som.
– Rent organisatorisk går Uno Friedner och Patrik Andersson in som som delägare i det nya bolaget, tillsammans med Kalle Lundgren Smith och Stefan Juhlin som 2008 grundade Pitch & Smith.
MI intervjuade er 2010, vad har hänt sedan dess?
– Vi har långsamt expanderat från att vara tre till att idag vara totalt tio personer på de båda bolagen. Vi har flyttat från ett litet kontor i en skrubb på Södermannagatan till att ha kontor både i Stockholm och London. Vårt artiststall har växt från ca 30 till 100 artister under dessa år. Och från att ha bokat omkring 500 konserter per år förmedlar vi idag ca 1500 konserter årligen.
Hur skulle ni rubricera/etikettera er som bokningsbolag?
– Oberoende bokningsagentur med världen som marknad.
Vad är det mest spännande ni jobbar med inför sommaren och hösten?
– Just nu sitter vi och jobbar med hösten och på den svenska sidan har vi ett gäng nykomlingar som vi tror väldigt mycket på, som till exempel Tove Lo, Silvana Imam, Alice Boman och Thomas Stenström.
Lars Nylin