Nu är det klart att bokningsbolaget Blixten & Co blir Popkollos huvudsponsor och samarbetspartner under 2014. Samarbetet innebär bland annat att båda parter arbetar aktivt för att lyfta varandras verksamheter för det gemensamma målet – en mer jämställd musikbransch. Popkollo är ett jämställdhetsprojekt som sedan 2003 engagerat Sveriges kvinnliga artistelit för att inspirera och peppa unga tjejer att göra musik, spela i band och skriva låtar.
Sedan Marit Bergman tog initiativet till att starta Popkollo 2003 har över 2000 tjejer deltagit i verksamheten och artister som Veronica Maggio, Robyn, Alina Devecerski, Titiyo, First Aid Kit, Melissa Horn och Nina Persson har engagerat sig i projektet. Målet med Popkollo är att skapa en jämställd musikbransch och att det ska vara lika självklart för alla, oavsett kön, att göra musik, spela i band och skriva låtar.
“Jag önskar att jag själv hade fått gå på Popkollo när jag var i den åldern. Då hade jag vågat göra väldigt mycket mer, betydligt tidigare. Det verkar lärorikt, tillåtande och sjukt kul. Kram” säger Veronica Maggio i ett pressmeddelande.
– Att samarbeta med Blixten & Co känns både kul och logiskt utifrån de ambitioner och målsättningar de har inom jämställdhet och mångfald. Popkollos arbete handlar om att förändra bilden av vem som kan bli musiker och producent och för att lyckas behöver vi vara fler som jobbar för det. Blixten & Co har bra ambitioner och det ska bli spännande att se vad vi kan göra tillsammans, säger Hanna Rothelius, sponsringsansvarig på Popkollo.
Blixten & Co har jobbat aktivt med jämställdhetsfrågor internt sedan 2009 tillsammans med konsulterna AddGender. I och med det nya samarbetet med Popkollo läggs nu också grunden för ett mer långsiktigt externt perspektiv.
– Jag är så glad över det här samarbetet med Popkollo. Vi tror att kunskapsutbytet kommer vara riktigt värdefullt och att vi kommer lära oss mycket av varandra. Vi vet att vi har mycket kvar att sträva efter och tillsammans med Popkollo hoppas vi kunna skapa en mer jämställd arbetsplats och musikbransch, säger Lovisa Delehag, HR-chef på Blixten & Co.
Lars Nylin