7 februari 2014

MIDEM 2014 Äntligen en vändpunkt

Cannes på Franska Riveran har mått bättre. I januari 2014 mår staden inte alls så bra. För en ordinär medelhavsbesökare från den internationella musikbranschen är det dock kanske svårt att ta in att det faktiskt råder lågkonjunktur och att mer än ett trettiotal hotell håller stängt på grund av det minskade besökarantalet. Och MIDEM fungerar utmärkt – om än i betydligt mindre skala än under musikbranschens stora glansdagar runt millennieskiftet.

I år var det officiellt 6 150 besökare på MIDEM. En liten minskning från fjolårets 6 400 personer, men en minskning med nästan hela 50 procent jämfört med för femton år sedan. Trots årets färgsprakande manifestation av brasiliansk musik, så hölls det i år inte det sedvanliga generösa Opening Night Party som tidigare års besökare blivit bortskämda med. Inte heller var det någon NRJ Award Show i festivalpalatset, vilket innebär att inga artister av storleksordningen One Direction eller Celine Dion fanns på plats. Många branschbesökare ackrediterade sig inte ens till mässan, utan nätverkade istället på hotellbarer, restauranger och caféer.

Men… arrangörerna hade faktiskt lyckats förpacka årets musikmässa på ett bra sätt. Årets MIDEM kändes betydligt mer energifyllt än de senaste åren.

These are early days and the music industry is still seriously challenged, konstaterade MIDEM-chefen Bruno Crolot. But for the first time since 2002, we have people talking of a return to growth and asking themselves how they can make it sustainable. We have done our utmost to make MIDEM a platform for this debate by making sustainable growth the central theme of all we have done this year and by providing the MIDEM community with a full tool kit for business success. The feedback I have had from clients is that MIDEM 2014 was totally business-focused.

En av de första personer jag träffade inne på mässan i festivalpalatset var den svenske branschveteranen Dag Häggqvist. Han visade mig en lista med alla de svenska deltagarna: Thore Ehrling (Ehrlingförlagen), Simon Brehm (Karusell Grammofon), Eddie Landqvist (Ab Philipps – Sonora), Gunnar Bergström (Sonet Grammofon AB), Sture Borgedahl (Sonora Musikförlags AB), Larry Finneran och Rune Wallebom (Svensk American Grammophon Company) och förstås Dag Häggqvist himself (Sonet Music AB). Listan var en fotostatkopierad sida från deltagarprogrammet på det allra första MIDEM i Cannes 1967!

Genom Export Music Swedens omsorg var i år ett fyrtiotal andra bolag och organisationer med ett sextiotal svenskar ackrediterade. För Export Music Sweden var vd Jesper Thorsson på plats tillsammans med projektledaren Sofia Thurn. Totalt fanns det dock säkerligen mer än ett hundratal svenska branschrepresentanter på plats under MIDEM, varav några utan mässackreditering.

På MIDEM händer det hela tiden betydligt mer än ögonen kan överblicka och öronen ta in. Ingens agenda rymmer allt. Även i år var konferensprogrammet fyllt av intressanta punkter. Den bästa moderatorn är den i allt han gör oerhört initierade Sat Bisla, mannen bakom A&R Worldwide och Musexpo i Los Angeles. I år ledde han bland annat en panel med rubriken Building artist careers, from discovery to success. Två andra publikdragande musikbranschikoner var legendaren Seymour Stein och kompositören Jean-Michel Jarre (idag president för upphovsmannaorganisationen CISAC) som talade under rubriken Fair share for creators. Flera av åhörarna där fanns säkerligen även på plats när YouTube dagen innan gick ut med att man sedan starten betalat ut 1 miljard dollar till rättighetsinnehavare. Google och YouTube möttes med burop.

På årets Innovation Show presenterades vinnarna av årets MIDEM Hack Day, den som på 48 timmar lyckats skapa den bästa nya musikappen. Vinnaren blev en hacker som på rekordtid lyckats skapa en iPad-baserad DJ-lösning för att mixa låtar direkt från sponsorerna Spotify och Deezer – märkligt nog ungefär samma idé som svenska Pacemaker redan har utvecklat hemma i Stockholm…

Peter Åstedt från svenska Musichelp höll tillsammans med sin finske kollega Antti Silvertoinen en presskonferens om Music kickup Distribution & Foundation – ”Music Kickup cordially invites all 3rd party digital distributors to join us for their funeral”.  Johan Lagerlöf medverkade i en paneldiskussion på ämnet The future of jazz & classical.

Framtiden? I flera år har det ryktats om att MIDEM ska läggas ner, men ryktet om MIDEM:s död är betydligt överdrivet. Nästa år arrangeras den stora internationella musikmässan som vanligt i Cannes igen, 31 januari-3 februari.

Claes Olson