12 december 2013

DIGITALNYTT Spotify och världen

Det har hänt en del saker kring Spotify senaste tiden. Inte minst var lanseringen av Spotify Artists för någon vecka sedan något som uppmärksammades över hela världen, en webbplats där Spotify tydligare vill förklara hur pengar fördelas till de olika rättighetshavarna, samt ge en möjlighet för artister att på ett lättare sätt följa statistiken kring sin egen musik.

Genom att samarbete med Next Big Sound kan artister registrera sig och efter en godkännandeprocess få möjlighet att se statistiken direkt. Spotify Artists är så klart ett uppskattat initiativ, och det ska bli intressant att se hur denna gren utvecklas under den kommande tiden.

Onsdagens pressevent i New York var så klart också mycket uppmärksammat. Där avslöjade Daniel Ek att man inför reklamfinansierad lyssning i mobila enheter, på plattor fungerar det på samma sätt som på vanliga datorer, medan smartphones får den nya Spotify Shuffle som dels blandar från olika spellistor men som också fungerar helt fokuserad på specifika artister, där låtar slumpas fram från artisten.

Eftersom hela världen redan trodde att något sådant skulle komma att lanseras, var det egentligen lite som en bekräftelse av det alla redan sagt. Det som jag själv tyckte var mest intressant dock var listan på nya länder där Spotify nu lanserats: Bolivia, Bulgarien, Chile, Colombia, Costa Rica, Cypern, Dominikanska Republiken, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Malta, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Slovakien, Tjeckien, Ungern och Uruguay.

Även om inte så många av dessa länder direkt tillhör de största musikmarknaderna i världen, är det ändå en rejäl ökning från de tidigare 35 länderna. Nu finns Spotify i 55 länder, och det är uppenbart att målet för den närmaste tiden är inställt på att finnas tillgänglig på så många marknader som det bara är möjligt.

Ur ett svenskt perspektiv tycker jag det är rejält positivt att man väljer att även fokusera på mindre marknader, och inte bara på de största. Spotify måste lyckas på en global marknad om man ska överleva långsiktigt. Deezer inledde det här racet förra året, och har lite försprång, men med en lite blågul andedräkt vill jag gärna pusta ut att jag tror Spotify har ett starkare varumärke.

Jag ser gärna att Spotify fortsätter den trenden och passerar 100 länder innan sommaren 2014.

Arbetet på en global marknad har också att göra med det som var centralt på onsdagens event, d.v.s. musikanvändningen i mobila enheter. De marknader som har allra mest människor rusar på något sätt förbi vår egen utveckling med datorer, såväl stationära som laptops, och går direkt till smarta internetuppkopplade mobiler.

Trots detta kan jag känna mig lite besviken över onsdagens event. Jag hade önskat att få en officiellt uppdaterad siffra på antalet användare worldwide och jag hade gärna hört att Ek berättade lite mer om den långsiktiga strategin med Spotify Artists. Det var en jämförelsevis ganska kort presentation, och kanske blir det ytterligare någon, eller ett par sådana under de närmaste månaderna.

Daniel Johansson