12 december 2013

DIGITALNYTT Notiser

Led Zeppelin på Spotify, Rdio i 20 nya länder, iTunes Match i Sverige och Deezer närmar sig artisterna. Det är bara några av nyheterna i veckans DIGITALNYTT-notiser signerade Daniel Johansson.

I samband med presseventet som Spotify höll i New York i veckan, tillkännagavs att Led Zeppelins katalog i fortsättningen kommer att finnas på tjänsten. Under fem dagars tid från i onsdags släpps nya album successivt, inklusive livealbumen. Och under veckan har merchandise-försäljning börjat dyka upp på lite olika artisters Spotify-sidor. Fatboy Slim och Led Zeppelin är två exempel. Egentligen är det dock enbart länkar till andra officiella platser där merch-försäljningen sker, ingen försäljning sker i själva Spotify-applikationen.

Deezer tar precis som Spotify steg för att närma sig artister direkt, även om Deezer kanske gör det ännu mer tydligt. Deras förhoppning är att själva fungera som en A&R-funktion och facilitera en artists karriär. Först ut är isländska Mono Town som under ett par månader framöver kommer att följa Deezers lanseringsplan. Pierre Niboyet, Head of Artist Marketing, säger: “This collaboration between Deezer, KMM and Mono Town is transformative. We’ve come together to give Mono Town a deserved launch platform — their story is just the start of what we hope to be a music industry revolution.”

Rdio meddelar, näst intill exakt samtidigt som Spotify, att man har lanserat sin tjänst i ytterligare 20 länder: Argentina, Bolivia, Costa Rica, Dominican Republic, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Hungary, Israel, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, South Africa, Uruguay, Venezuela.

Turntable.fm lade i början av december ned den delen av sin verksamhet som man har blivit mest känd för, d.v.s. möjligheten att kunna skapa lyssningsrum och tillsammans med andra generera spellistor. Istället kommer man att fokusera på Turntable Live, som är livesändningar av konserter specifikt för webben. Under en tid kommer det dock gå att exportera alla spellistor till Spotify eller i vanligt CSV-format.

Tjänsten EvntLive, som sände livekonserter på nätet, har blivit uppköpta av Yahoo. I samband med uppköpet har också tjänsten stängts ned. Yahoo är ute och shoppar videoföretag just nu för att försöka utveckla sin videotjänst Yahoo Screen: http://screen.yahoo.com.

Synkfunktionen iTunes Match har till slut lanserats även i Sverige. Match synkar nedladdade musiksamlingar mot molntjänsten iCloud och gör att man kan nå musiken från andra enheter. I Sverige kostar iTunes Match 249 kronor per år för tio enheter och 25 000 låtar.

Whaam, som MI skrev om för ett par veckor sedan, har uppdaterat sin plattform för att göra det enklare att skapa en widget. Samtidigt meddelas att Summerburst.se är senaste svenska aktören att använda sig av tjänsten.

SFX Entertainment har sagt upp en stor del av personalstyrkan på musiktjänsten Beatport, inriktad mot elektronisk musik, i ett försök att effektivisera organisationen.

Pingtune är en app som gör det möjligt att dela med sig av delar av låtar, snarare än länkar till hela låtar. Musiken kommer initialt från Soundcloud och YouTube. Tjänsten meddelade i veckan att man fått cirka 10 miljoner kronor i riskkapital.

Daniel Johansson