28 november 2013

ARTIST / FESTIVAL Brands for Fans lanserar hårdrocköl, festivalwhisky och vintub

I december lanseras ölet Iron Maidens Trooper Premium British Ale, Motörhead Shiraz på tub och whiskyn Holy Spirit Black Label – en uppföljare till Holy Spirit of Sweden Rock – i Systembolagets samtliga butiker i landet. För lanseringen svarar svenska Brands for Fans.

Brands for Fans är importör och distributör av alkohol, specialiserad på att lansera, sälja och marknadsföra dryck med band, artister och andra varumärken. Utöver Iron Maiden och Sweden Rock arbetar företaget idag med Iron Maiden, Slayer, Motörhead och Tomas Ledin.

Iron Maiden Trooper Premium British Ale har sedan lanseringen i maj i år sålts i över 2,5 miljoner flaskor och gett upphov till registrerade förfrågningar från 184 länder. På rekordfart har Iron Maidens svenska fans lyckats höja Trooper ale från Systembolagets beställningssortiment till att finnas på hyllorna i Systembolagets samtliga butiker.

Enligt Brands for Fans så ville Iron Maiden med sin Iron Maiden Trooper Premium British Ale skapa en traditionell pub-ale. Alen bryggs hos Robinsons Brewery i Cheshire, England och har döpts efter bandets singel The Trooper, från albumet Piece of Mind från 1983.

– Jag har varit ett fan av traditionell engelsk ale så länge jag kan minnas och jag trodde att jag dött och kommit till himlen när jag blev tillfrågad att utveckla vår egen öl, kommenterar Iron Maidens sångare Bruce Dickinson.

– Mottagandet av Trooper Ale på den svenska marknaden har varit helt fantastiskt, säger Brands for Fans ägare Sari H Wilholm. Lanseringen motsvarar alla högt ställda förväntningar vi hade.

Tidigare i år släpptes Holy Spirit of Sweden Rock i en begränsad upplaga, som utöver ett fåtal butiksexemplar nu är slutsåld. Som uppföljning släpper man nu Holy Spirit Black Label. Lanseringen blir direkt till 260 Systembolags butiker och kommer ingå i deras fasta sortiment.

Lagom till julhandeln släpper Brands for Fans i december även Motörhead Shiraz inslagen i en hård Motörtube, en tub som med pryds av bandets kända logotype Snaggletooth kommer i tillfällig upplaga. Logotypen har prytt vinflaskan Motörhead Shiraz etikett sedan vinet lanserades t.

– Motörhead vill självklart att fansen ska fira sin jul med en riktig metal attityd och då bör ju det hårdaste och godaste rockvinet på marknaden också ha den hårdaste och snyggaste presentförpackningen på marknaden, säger bandets svenske trummis Mickey Dee. Det blir inte coolare än så här!

Precis som sin limiterade föregångare är även Holy Spirit Black Label 10 YO whisky från det skotska distriktet Speyside.

Nästa år planerar Brands For Fans att lansera ännu en numrerad utgåva av en än så länge hemlig dryck för hårdrocksfans.

Claes Olson