16 maj 2013

SKIVBOLAG Joakim Johansson viktig rekrytering till Universal Music

25 februari tillträdde Joakim Johansson som ny marknadsdirektör och General Manager på Universal Music Sverige AB. I sin nya roll kommer han att vara övergripande ansvarig för Universal Music Sveriges samtliga lokala och internationella etiketter samt bolagets LABS-avdelning.

Joakim Johansson kommer närmast från Sony Music USA i New York, där han har utvecklat och ansvarat för globala lanseringar med några av världens största artister. Tidigare har han arbetat för Sony Music International i London, där han ansvarade för bolagets marknadsavdelningar i 17 länder i Europa och Sydafrika.

I sin nya roll som General Manager arbetar han nu tätt tillsammans med Per Sundin, bolagets vd och Nordisk SVP, med att utveckla och anpassa strategier för Universal Music Sverige.

– Jocke har en fantastisk bred erfarenhet från alla delar av musikbranschen, säger Per Sundin. Han har jobbat med internationella lanseringar av världsartister i London och New York och är en av de allra viktigaste rekryteringarna som vi gjort på Universal.

– I den digitala världen försvinner landsgränser och öppnar möjligheter för svenska artister att göra en global lansering.

– Jag säger inte att det kommer att bli lätt, men med Jocke på vårt lag så kommer våra artister att ha större möjligheter att bryta genom bruset.

Claes Olson