EMI Music Sweden gör två förändringar i ledningsgruppen. Samuel Arvidsson, fram till nu marknadschef, får nu en ny roll på A&R-avdelningen. Lisa Öhman, tidigare branschbekant namn på Sony, är ny som Head of Marketing
Stefan Blom, VD för EMI Music Norden säger till MI:
– ”I vår fortsatta ambition att bli ett bra hem för våra artister, etablera ny musik, och öka våra ambitioner i båda dessa fält är jag mycket glad att kunna annonsera förändringar som från 10 december speglar denna strategi.
Samuel Arvidsson, som i 18 månader gjort ett fantastiskt jobb som Head of Marketing, flyttar till en ny roll, “A&R and Creative Development”, på A&R-avdelningen. Rollen fokuserar på att ta in nya artister i alla genrer, att bidra med kreativ input till projekt, och att ytterligare understryka artistutveckling och artistrelationer. Därtill kommer han att bli ansvarig för att ta artister till TV-format som inleder och/eller höjer artisters karriärer på den svenska marknaden. Han kommer att arbeta tätt tillsammans med marknads- och säljteamen, där hans stora kunskap om musikindustrin kommer att bli mycket uppskattad. Samuel fortsätter vara en del av ledningsgruppen och rapporterar till mig.
Jag är extremt nöjd att kunna meddela att Lisa Öhman har anställts som marknadschef med start samma datum. Lisa kommer att få fullt ansvar för marknadsavdelningen och kommer att utveckla nya marknadsstrategier, implentera nya initiativ och stötta avdelningens tillväxt. Hon kommer att bli medlem i ledningsgruppen och rapporterar till mig. Lisa tar med sig mångårig erfarenhet från musikindustrin, senast som konsult i strategisk marknadsföring. Innan Lisa startade sin egen konsultverksamhet jobbade hon i många år hos Sony med A&R och marketing under titlarna ”Marketing Director”, ”Business Development Director” respektive ”Head of TV led Concepts.” Hon har även ansvarat för SonyTV4-ägda AllEars AB baserat i hennes egen idé om ett online-community för ej kontrakterade artister. Lisa är en fantastisk lagspelare och jag vet att hennes kunskap och erfarenhet kommer att vara av stort värde när EMI utvecklas.”
Lars Nylin