16 september 2009

: Notiser

Italien satte i helgen världsrekord i Guitar Hero när 594 personer spelade Guitar Hero 5, som släpptes den 11 september, i tjugofyra timmar. Även Sverige deltog, med 579 spelare som på Medborgarplatsen spelade spelet utan avbrott från lördag till söndag. Janette Cohen på Guitar Hero kommenterar: "Sverige har många inbitna och lojala fans men tyvärr räckte det inte hela vägen”.

Apple höll i veckan ett evenemang där man avslöjade flera nyheter, bl.a. att iPod Nano i fortsättningen kommer att ha inbyggd videokamera, samt ett nytt format, iTunes LP. Formatet, med filändelsen .itlp, kan förutom själva musiken innehålla videos, bilder och textmaterial. Ljudet är kodat i 256 kbps AAC, och tekniken bakom är enligt MacWorld en kombination av webkit, HTML 4.01, CSS och JavaScript. Man har varierande priser på de iTunes LP som finns tillgängliga här i början, från ca 13 till 17 dollar per paket. En iTunes LP är ungefär 500 megabyte stor.

Det franska parlamentet har röstat igenom en ny lagstiftning som innebär att den s.k. "trestegsmodellen" kan vinna laga kraft i landet. En sista kommitté kan sätta stopp för beslutet, men de flesta tror att lagförslaget kommer att gå igenom även där. Lagstiftningen innebär att personer som gör intrång i upphovsrätten vid upprepade tillfällen på nätet, först får en varning via e-post. Om personen ifråga fortsätter med den illegala handlingen efter varningen, kan rättighetshavare gå till domstol för att få ett beslut om avstängning. Vid ett sådant beslut är internetleverantörerna skyldiga att stänga av abonnemanget i upp till ett år, beroende på omfattningen av brottet.

ToonsTunes.com har lanserat en virtuell "inspelningsstudio" där barn kan skapa musik som de sedan har möjligheten att dela med sig av till varandra. Tjänsten innehåller virtuella instrument, förinspelade loopar, mixningsmöjligheter och barnen kan också lägga sång till musiken de skapar.

24-7 Entertainment har ingått samarbetsavtal med kanadensiska MyMusic.com, som kommer att använda sig av plattformen för att distribuera musik. Den första tjänsten som använder sig av 24-7 i Kanada är Warner Musics RhinoRecords.ca.

TuneCore.com, en aggregatör/distributör av digital musik som används av många musikägare, har lagt till möjligheten för sina kunder att trycka CD-skivor on-demand genom ett samarbete med Amazon CreateSpace.

Sony Music har ingått samarbetsavtal med Materna Communications som har utvecklat en widget för digitalförsäljning som kan implementeras direkt på artisternas hemsidor. Artister i Europa, Mellanöstern och Afrika kommer att få widgeten i första hand, men den finns också på hemsidorna för t.ex. Britney Spears, Pink och Kings of Leon.

Den irländska internetleverantören Eircom, som blockat accessen till The Pirate Bay för sina kunder samt stängt av kontona för ett flertal kunder man bedömt som illegala fildelare, för nu samtal med aktörer i musikindustrin om att skapa en ny musiktjänst i Irland. Tjänsten är planerad att lanseras om några månader.
Ett flertal artister har gått ut och kritiserat det förslag som nyligen framlades i Storbritannien om att utöka aktiviteterna för stoppa personer som kopierar illegalt på nätet. Bland artisterna finns t.ex. Elton John, Paul McCartney, Damon Albarn från Blur samt Robbie Williams, Kate Nash och Radiohead genom Featured Artists Coalition.

Under augusti månad stängde MySpace av autoplay-funktionen för musikspelare på artisternas profilsidor. Skälet till nedstängningen är att spara på streamingkostnader. Enligt siffror från BigChampagne.com har antalet uppspelningar på MySpace minskat med 20,7 procent sedan man tog bort autoplay.

Ministry of Sound har tillsammans med MXP4 lanserat en funktion för digitala "interaktiva mixtapes" som gör det möjligt för användare att skapa paket av låtar och annat material som de sedan kan dela med sig av till andra.

Ed O’Brien, gitarrist i Radiohead, kommer att hålla ett keynote på MidemNet 2010 den 23 januari, där han ska beskriva hur bandet har jobbat med nätet och digital distribution under de senaste åren. Han kommer att fokusera på hur man kan bygga nära relationer med fansen genom digitala medier. Det är elfte gången som MidemNet genomförs.

Daniel Johansson