11 februari 2009

notiser vecka 7

Den norska Konsumentombudsmannen lägger ned sin anmärkning mot iTunes efter att Apple i januari gick ut med meddelandet att man i april 2009 kommer att sluta använda DRM-skydd på hela sin katalog.

Warner har ingått avtal med företaget Destiny Media som står bakom plattformen Play MPE. Warner sällar sig till en allt större mängd musikbolag, både stora och små, som använder sig av Play MPE som promoverktyg för att digitalt skicka ut releaser till radiostationer, retailers och journalister.

Den svenska musiktjänsten Ubetoo har sedan lanseringen i oktober 2008 haft 200 000 besökare som lyssnat på låtarna 500 000 gånger. Ubetoo är en reklambaserad tjänst som betalar ut i snitt 30 öre varje gång någon lyssnar på en låt eller ser en video.

Isle of Man vill införa en fildelningsavgift som skulle innebära att invånarna legalt skulle kunna ladda ned musik från de olika fildelningsnätverken mot en betalning om en euro per år. Det sade e-handelsministern Tim Craine i en intervju med The Register.

The Orchard har ingått distributionsavtal med GMM Grammy, Thailands största musikaktör, som står för hela 70% av Thailands totala underhållningsindustri. Man äger sex musikbolag som tillsammans släpper ca 200 nya album varje med thailändska artister.

24-7 Entertainment har inlett sitt första samarbete med en spansk aktör, YODECIDO. Shopen kommer att innehålla musik från samtliga majorbolag samt katalogerna från IODA, Pias och The Orchard. Till en början kommer man endast att erbjuda a la carte downloads men månadsprenumerationer kommer att införas så småningom.

Den mycket populära musikapplikationen Shazam, som identifierar musik som spelas upp liknande Sony Ericssons Track ID, har släppts för Googles mobilplattform Android i Österrike, Tjeckien, Tyskland, Holland och Polen.