24 september 2019

”Pling är så värd det här priset”

Ingela ”Pling” Forsman får Musikförläggarnas Hederspris och Musikindustrin bad några som jobbat nära eller följt henne genom åren att ge en kommentar. ”En av dem som tydligast format Mellohistorien” och ”hon har en sorts direktkontakt med språket”  lyder ett par omdömen.

Ingela ”Pling” Forsman har skrivit en mängd klassiska svenska låttexter. Bland dem finns Melodifestivalsvinnarna Se på mig, Kärleken är och Bra vibrationer. Den 8 november får hon ta emot Musikförläggarnas Hederspris på Berns i Stockholm, med motiveringen att hon är en ”textförfattare och storfavorit som är lika självklar som genialisk” (läs hela motiveringen här)

MI bad några som följt henne nära genom åren att reflektera över hennes gärning.

Anna Charlotta Gunnarson – musikjournalist, låttextförfattare och författare, aktuell med boken Kvinnorna som formade pophistorien.

”Det är verkligen roligt att hon får det här priset. Jag gjorde en intervju med henne för 15 år sen om låttexter och hon var så otroligt intresserad av hur orden och musiken harmonierade. Hur man inte kan putta in ett t eller d på fel ställe. Det är som att hon har en sorts direktkontakt med språket som gör att man kan identifiera sig med hennes texter. Hennes första Melodifestivalssamarbete var dessutom med Agnetha Fältskog, vilket ju i sig är väldigt tufft.

Sen är det också fruktansvärt viktigt att Musikförläggarna väljer att lyfta fram en textförfattare. Det är en separat yrkesskicklighet som ofta blir bortglömd.

Nattens drottning med Haakon Pedersen som hon skrivit texten till är helt fantastisk och en av de bästa schlagerlåtarna jag vet.”

Bobby Ljunggren, kompositör som jobbat med ”Pling” på bl a Om igen med Lena Philipsson och Min kärlek med Shirley Clamp
”Pling är så värd det här priset. Hon var den som på allvar fick mig förstå hur viktig en text kan vara. Hon har lyft låtar många av mina låtar med sina fantastiska texter och vackra språk.”

Ken Olausson, skribent på tidningen QX och schlagerexpert.

”80-talet och 00-talet är de två viktigaste och mest banbrytande perioderna i Melodifestivalens historia, och ingen textförfattare var mer framgångsrik eller hade större stjärnstatus dessa perioder än Ingela “Pling” Forsman. Det är lätt att bara tänka på alla hennes vinnare och hits, men för schlagerfansen lever även pärlor som 1+1=2, Handen på hjärtat, I Love Europe och Nästa Weekend vidare. ”Pling” kommer för alltid vara en av de som tydligast format Mello-historien, och vara den som säkrat att ord som hyreskontrakt, kärlekscrescendo och ”åhoj en hamn i stormen” kommer sjungas på kareokeklubbar, schlagerbarer och Pride-parader över hela Sverige, och även ute i Europa, för all framtid.”

Christel Valsinger