31 maj 2016

MUSIKBOLAG Cosmos har världen som arbetsfält

Hur tjänar musikbolagen pengar på streaming utan att fokusera på superhits? Jo genom att nå många olika internationella marknader samtidigt. Cosmos Music tänker stort inte bara i företagsnamnet. Nu har utvecklingen vänt sedan de började betrakta hela världen som sitt arbetsfält.

MI’s artikel Hitkälla Skandinavien tog ett grepp om Skandinavien och specifikt Sverige som global fyndplats för hits. Men Sveriges framgångar som musikland vilar inte bara på internationella Topp 20-hits. Det menar Robert Litsén, som blev VD för Cosmos Music Group i Sverige förra året.

– Det är kanon med svenska framgångar som Avicii, Tove Lo och Zara Larsson. Men det har blivit påtagligt de senaste två åren att väldigt många artister kan hitta fans internationellt. Downloadkonsumtionen möjliggjorde inte det på samma sätt. Med streaming är tröskeln betydligt lägre. I snitt 80% av vår streaming kommer från utlandet Det har fått oss att ändra om vårt sätt att arbeta.

Robert Litsén/Cosmos Music.

Bolaget satsar nu internationellt på alla sina artister förutsatt att de sjunger på engelska. Bland framgångarna det senaste året finns Say Lou Lou, Lucas Nord och Naomi Pilgrim. Fansen finns bland annat i USA, Brasilien, Tyskland och Nederländerna. Samtidigt fortsätter de svenska satsningarna med artister som Hanna Järver och Magnus Carlson.

Det traditionella arbetssättet har varit att om man lyckas ta sig igenom nålsögat till en specifik internationell marknad så har man satsat på artisten just där och har det inte fungerat så har man tagit ett steg tillbaka. Men streamingen har öppnat för ett mer långsiktigt och gränslöst arbete med att etablera artister och hitta fans och nå framgång internationellt, menar Robert Litsén. Cosmos har kontor i Stockholm och London, men jobbar med marknader i USA, England, Tyskland eller varhelst intresset för bolagets artister vaknar. Det handlar om att vara flexibel och hitta rätt samarbetspartners på respektive plats.

–  En release behöver inte få extrem spridning första månaden och jättebra support från radio, för att du sen ska kunna jobba med mainstream-pr. Du kan arbeta på ett helt annat sätt och nå publiken ändå. Dessutom kan du nå många marknader samtidigt. Folk struntar i geografiska gränser. En release på Pitchfork kan ge fans i Australien likaväl som Venezuela. Jag vill absolut inte överskugga de lyckosamma svenska case som finns på topplistorna internationellt. Men det är så otroligt häftigt med den utveckling som sker nu, säger Robert Litsén och räknar upp hur Cosmos-artister de senaste veckorna haft releaser på bl a The 405, Spin Magazine, i-D och nämnda Pitchfork.

Räcker streamingen för att ni ska tjäna pengar?

– Absolut. För oss spelar det ingen roll om streamen kommer från England, Sverige eller USA. Det är vi som styr skeppet. Har du bara Sverige som marknad så måste du komma upp i väldigt stora tal. Men har du hela världen, så får du plattformen som du behöver. Det positiva är att streamingen dessutom ökar på flera internationella marknader. Det blir bättre för varje månad.

Du låter väldigt optimistisk?

– Det har inte varit en enkel resa. Vi har haft det väldigt tufft. Förra året var första gången på 15 år som vi gör en blygsam vinst. Vi har vind i seglen. Men det har varit en uppbyggnad under två års tid och vi har gått in i det med ett stort uns av ödmjukhet. Svenska marknaden vet vi ganska väl hur den fungerar, men globalt måste man vara jätteflexibel. Kanske satsa på helt andra marknader än man först tänkte. Vi har fortfarande ingen blueprint på hur man ska jobba en release. Alla releaser är olika.

Men även ett independentbolag behöver lite muskler för att kunna jobba den internationella marknaden. På Cosmos jobbar 18 personer med olika erfarenheter och kontaktnät.

–  Det är en läroprocess för oss också. Nu vet vi vad man ska fråga efter och vi jobbar tillsammans. Det är en av anledningarna till att vi är där vi är i dag. Det är därför vi kan satsa en miljon varje månad på att lansera nya artister. Det är jättekul. För tre år sen var det inte möjligt. Nu är England minst lika viktigt som Sverige för oss.

Cosmos är sprunget ur etiketten Amigo som fyller 50 år i år. Robert Litsén sticker inte under stol med att det är tack vare Amigos katalog som de kan satsa framåt. Förra året flyttade förra VD:n Fredrik Ekander till London där han koordinerar de internationella artistssatsningarna.

Planerar ni för fler utlandskontor?

–  Så länge våra internationella samarbeten fungerar så bra så ser vi ingen anledning att öppna kontor i andra länder. Vi har stor ödmjukhet för hur olika marknader fungerar och vilken specialistkompentens som varje marknad behöver.

Christel Valsinger