16 maj 2016

4 SNABBA Jesper Thorsson/resande ExMS-vd

MI har fångat Export Music Swedens VD Jesper Thorsson för en 4 SNABBA i flykten för att kolla allt som tycks vara på gång.

Om man som MI följer ditt flöde på Facebook tycks det ha varit mycket den senaste tiden?

– Ja, det har varit full rulle med flera tunga projekt som ligger tätt inpå varann, egentligen hela våren. Både nedslag hemma i Sverige och ute i världen. I princip allt har fallit ut som vi planerat så vi är glada här uppe på ExMS.

Hur kom det sig att ni tog konceptet Digital Marketing på Sverigeturné?

– Trots att vi filmar och redigerar i princip alla seminarier från Stockholm har vi känt ett tryck på oss ute från landet. Vi ville testa värdet av seminarieserien utanför Stockholm och vi passade på att ta runt Claire Mas, som vi tidigare haft i Stockholm på ämnet Digital Marketing och Advertising. Ett ämne som berör i princip alla som står i begrepp att exportera musik. Jag passade även på att berätta lite om ExMS. Över 350 personer kom i Stockholm, 130 i Malmö och närmare 100 i Göteborg. Mycket uppskattat! Dessutom en bra blandning av bolag, förlag, artister, musiker och musikskapare i publiken i alla städer.

Även i USA har det varit mycket resande?

– Ja, efter satsningarna på Folk Alliance International i Kansas City och sedan SxSW i Austin var det bara att åka tillbaka då vi genomförde vår första handelsdelegation med fem svenska företag till Seattle och Los Angeles. Vi fick massor med ansökningar och plockade ut Scandinavian Songs,  20/20 Records, Today Is Vintage, Grobe Music och Frontline Publishing. Resan gjordes tillsammans med de andra nordiska exportkontoren under Nomex-paraplyet och när det gäller den svenska delen tack vare ExMS företagarsatsning med Tillväxtverket.

– Vi var runt och träffade massor med potentiella partners och mycket fokus låg givetvis på synk. Några av dem: Atlantic, Universal, Sub Pop, Kobalt, Starbucks, Soundtrack Your Brand. Jag är enormt tacksam till flera amerikanska företag som la så mycket tid på oss, det blir verkligen effekt av att komma 20 personer från Norden. Samtidigt pågick Musexpo i Los Angeles och vi hade ett samarbete där några av talarna där gjorde ”breakout sessions” för vår mindre nordiska grupp. Mycket lyckad resa som redan verkar ge effekt för svenskarna som var på plats.

– De som inte blev utplockade ska inte misströsta utan söka igen då det är massa parametrar som styr vilka vi väljer. I september gör vi en handelsdeligation till Berlin och Hamburg i samband med Reepebahn-festivalen och vi kopplar även på detta koncept i vår befintliga Japansatsning Hokuo Fest i november – håll koll på våra nyhetsmejl, hemsida och i sociala för att inte missa deadlines.

Vad händer i övrigt?

– Vi har ju ett nytt uppdrag åt Musikverket där vi kartlägger den nordiska marknaden som Anna Ingler här fokuserar mycket på nu. Årets Jazzahead-mässa i Bremen för några veckor sedan blev en stor framgång med monter samt Tonbruket, Lina Nyberg Band och Water Boogie System på showcase. I slutet av maj gör vi Classical Next-mässan i Rotterdam. Midem kommer upp i början av juni och vi jobbar på någon form av event för svenskarna där. Sedan är det dags att detaljplanera hösten med bl.a Amsterdam Dance Event, Womex, Reeeprahn, Hokuo Fest i Tokyo och tre seminarier på intressanta teman.

Lars Nylin