22 februari 2016

MUSIKBOLAG Sony Music Sweden lanserar app för ökad transparens

Ordet transparens, som i ökad insyn, går som en röd tråd genom musikbranschen. Sony Music Sweden lanserar nu appen Sony Insights som ger artister och managers daglig tillgång till royalties, streams, radiospelning och annat.

I ett pressmeddelande skriver Sony Music Sweden:

”Sony Music Sweden lanserar i veckan Sony Insights – en exklusiv app som ger artister och managers omedelbar access till data såsom royalties, radiospelningar, dagliga streams med mera. För första gången någonsin ges artister på ett enkelt och lättillgängligt sätt full insyn till samtliga källor på daglig basis, en touch bort på sin mobil. Appen har tagits fram av skivbolaget Sony Music i syfte att bemöta sina artister med ökad transparens.

Sony Insights sammanställer data från musiktjänster*, alla svenska radiostationer samt artistens sociala medier (Facebook, Instagram, Twitter). Med hjälp av appen kan artisten i detalj se avräknade royalties (artistersättningar) nedbrutet och lättförståeligt, statistik kring utvecklingen av sin låt eller album, hur lyssnarantalet påverkas efter radiospelningar, eller till exempel antalet followers på sociala medier över tid. Med andra ord ger Sony Insights på ett överskådligt sätt artisten tillgång till exakt samma information som skivbolaget nu besitter – samlat på en och samma plats. En tjänst och en insyn som både är unik och banbrytande.

”Musikindustrin har länge lidit av bristfällig transparens trots att de tekniska förutsättningarna på alla sätt har förbättrats. Det har satts mer och mer press på skivbolag och streamingtjänster som ifrågasätts kring det bristande tillhandahållandet av artistdata och information kring royaltyutbetalningar. Detta med all rätt”, säger Mark Dennis, VD på Sony Music.

”På Sony Music bestämde vi oss för att ta till oss av kritiken och ta ett stort steg för att ändra på detta. Vi vill att artister ska ha all sin information så enkelt och snabbt som möjligt vilket de nu kommer ha via Sony Insights”, säger Michelle Kadir, Vice President Digital Business på Sony Music.

Lanseringen av Sony Insights startar med artister inom Sony Music i Sverige med ambitionen att så småningom breddas till fler länder och artister runt om i världen.

Röster om Sony Insights:

”För mig handlar det alltid om musiken och min publik, men arbetet som krävs för att de två ska bli ett kan vara frustrerande då det varit svårt att få en tydlig bild över hur allt sitter ihop och vad det genererar. Jag blir otroligt peppad av ett sånt här verktyg som på så många plan gör allt arbete utanför själva musikskapandet så mycket mer lättöverskådligt, kreativt och roligt. Heja!”, Linnea Henriksson, artist.

”Grymt bra att se vad man tjänar, något som tidigare varit en mycket långsammare och svårare process”, Petter, artist.

”Sony gör med denna app en banbrytande insats för att förbättra transparensen mellan bolag och artist. Enkelt och tydligt får artisten tillgång till all sin egen data och statistik. Äntligen!”, Marie Dimberg, artistmanager.

* Spotify, Youtube, Deezer, Itunes, Tidal, Apple Music, Rhapsody, Vevo, Google Play och Amazon”

Länk till intervju med Michelle Kadir på sajten Breakit:

http://www.breakit.se/artikel/2744/hennes-vision-har-tagit-form-ny-app-skakar-om-musikbranschen

Lars Nylin