23 januari 2015

We got the Power! Svenska musikbranschens 30 viktigaste kvinnliga makthavare

”Det har varit uselt. Det är fortfarande under all kritik. Men nu syns allt fler ljuspunkter.” Så beskrev MI det kvinnliga inslaget i musikbranschens beslutade positioner när denna ranking sjösattes 2013. Beskrivningen fungerar även 2015. Men det går åt rätt håll som blir uppenbart i 2015 års upplaga av ”We Got The Power!”.

För det är ändå så: Kvinnor tar sig allt starkare positioner i den svenska musikbranschen. Det går sakta, men det går åt rätt håll. Det är därför med stor optimism som Musikindustrin.se för andra året rangordnar musikindustrins viktigaste kvinnliga makthavare. Detta i en lista där samtliga är beslutsfattare och opinionsbildare – utan att män kliver in och stjäl sista ordet.

Gensvaret från er läsare har varit mäktigt. Listan är baserad i anonymt givna åsikter från ca 300 branschpersoner – ! – och därefter sammanställd och kommenterad av Lars Nylin, chefredaktör på Musikindustrin.se.

Ge gärna dina åsikter i kommentatorsfältet eller maila direkt till Lars på lars@musikindustrin.se.

Monica Ekmark

1. Monica Ekmark, Universal Music Publishing, etc. (3)

Lite i det tysta är Monica Ekmark inblandad i åtskilliga grenar av musikindustrin. Redan rollen som ordförande för branschorganisationen Musikförläggarna ger en avgörande position. Till detta lägger hon vardagsjobbet som General Manager på Universal Music Publishing och styrelseuppdrag ibland annat Stim, Musiksverige (ordförande), Polarpriset och ABBA-muséet. I ekonomiska termer så har Ekmark direkt inverkan på mer än en miljard kronor. Hon har dessutom inflytande över Björn och Benny. Ingen matchar detta.

Marie Dimberg

2. Marie Dimberg, D & D (1)

Toppnamnet på MI:s första ranking under denna vinjett fortsätter att ha ett finger med i många branschspel, direkt och indirekt som motivator. Per Gessles olika projekt är ständigt aktuella. Samma sak med Peter Jöback. Båda är Dimbergs klienter hos managementbolaget D & D. Dimberg arbetar nu tätt intill branschbekantingen Liza Öhman vilket ytterligare stärkt nätverket.

3. Annele Hencz Mortimer-Hawkins, Universal/Polydor (ny)

Annele Hencz Mortimer-Hawkins

I den lista MI gjorde 2013 var Annele bubblare. VI hade ännu inte anat att en tjej som formellt sett jobbade med promotion hade så central roll i Universals tunga utgivning. Två år senare när hon övergripande ansvarar över Polydor-paraplyet är detta tydligt nog. De artister på landets ledande skivbolag som lutar sig mot Anneles trovärdiga expertis i att sätta upp kampanjer och promotion är långt fler än hennes många efternamn.

4. Nathalie Nassar Melhem, Spotify (ny)

Nassar Melhem leder utvecklingen av Spotifys content system, hon och hennes team säkerställer enkelt uttryckt att musiken som levereras av etiketter runt jorden de facto processas och når alla tjänstens 60 miljoner användare. Arbetet ger inga stora avtryck medialt eller ens bland bolagets partners men är helt avgörande för att intäktsströmmar ska nå rättighetshavarna i Sverige.

5. Helen McLaughlin (4)

Under en drygt 20-årig karriär har Helen McLaughlin passerat åtskilliga roller hos Sony – och dessutom hunnit med att bland annat driva V2:s spännande svenska kontor. Sedan snart fyra år är hon A&R-chef  på bolaget där hon en gång började.

6. Maria Molin Ljunggren, Lionheart/Capitol (2)

I år fyller Lionheart Music 25 samtidigt som VD Maria Molin Ljunggren celebrerar 20 år på bolaget. Detta gör hon som relativt färsk ansvarig för Universals nya gren Capitol Music Group i nyrenoverade lokaler på Söder i Stockholm.  Detta just som Melodifestivalen står runt hörnet, som vanligt med åtskilliga bidrag från Lionheart. Vi sa väl att Maria dessutom är ordförande i Ifpi?

7. Pia Kalischer, Sveriges Radio (5)

P3 och P3 Guld. Även i mediebrusets snabbt svischande tidevarv finns public service på några punkter i spotlight. Gemensam nämnare för kanalens fortsatt inflytelserika musikval och galan är Pia Kalischer, musik och eventansvarig. Hon får även representera kanalens musikproducenter, som Karin Gunnarsson och Linda Nordeman.

8.Michelle Kadir, Spotify (ny)

Spotify söker sig in i allt större delar av vår vardag. Michelle Kadir – initialt KTH-ingenjör – kom via skivbolag (Universal) att bli huvudansvarig för integrationen av Spotify i t ex de sociala nätverken. I dag jobbar hon med Spotifys globala team för innehåll och distribution för att representera artisternas röst, roll och intressen i Spotifys plattform. Har även märkts utåt som krönikör i Dagens Industri.

9. Anna Sjölund, Live Nation (ny)

Med rollen ”Head promoter” på Live Nation i Sverige har Anna Sjölund en av dom absolut tyngsta maktpositionerna inom svensk livemusik. Med över 15 år i branschen varav två år som VP för Live Nation operations i central- och östeuropa är hon en huvudaktör i sin bransch. Sitter föga överraskande i Live Nations ledningsgrupp.

10. Nutta Hultman (6)

Nutta Hultman jobbar i orkanens öga av det svenska låtexportundret, som kanslichef hos branschorganisationen Musikförläggarna. Hon har inte Shellback på kaffe varje dag, men kansliet spelar i Hultmans regi i det tysta en tung roll när låtskrivare och förlag tagit allt bättre positioner i branschen.

11.Lisa Cronstedt (19)

På de sociala nätverken är få branschföreträdare så flitiga som Ifpis kommunikationschef. Sundsvallsexporten Lisa Cronstedt skriver där om allt från sitt skötebarn Grammis till ögonblickets hetaste låtar, videor och synkar – och dessa är som bekant en hel del under ett kalenderår.

12.Lina Thomsgård (20)

När MI började göra denna lista 2013 skrev vi att Thomsgård på många sätt symboliserade vår vilja att synliggöra alla begåvade kvinnor i en bransch som varit skamligt manlig. Det finns inga skäl att ändra detta trots att det nu gått några år sedan Lina lämnade sin skapelse Rättviseförmedlingen. Under 2014 syntes hon bl a i samband med SKAP-projektet Skapelsen. Thomsgård får även representera andra som jobbar stenhårt för att ändra snedfördelningen, som Lisa Lundgren och de andra på Makten Över Musiken.

13. Martina Ledinsky (7)

Razzia Records fortsätter att fylla ett utrymme mellan majors och indiebolag. Bolaget har en ständig profil som vass utmanare trots täta band till majoraktörer som Blixten & co och Sony Music. MI vet att A&R-ansvariga Martina Ledinsky har en stor del i detta.

14. Sandra Nordin, frilans (21)

Kent, Lykke Li, Ola Salo, Summerburst. Några exempel på Sandra Nordins PR-kunder skvallrar en del om genomslaget i hennes verksamhet. Förra året lämnade hon efter sex år byrån AWB och är nu sin egen. Det lär knappast betyda att det tystnar från Sandras håll.

15. Hilda Sandgren, MTA (ny)

Hennes livsplan var att bli skådespelare. Istället har Hilda Sandgren fått spela huvudrollen som ledande, vissa skulle säga enda tunga bokare i fältet folkmusik/musikpoeter. Hon etablerade sig som bokare av Sofia Karlsson men har senare haft roller i såväl Västerviks visfestival som Stockholm Folk Festival.

16. Elisabet Widlund, SAMI (9)

Elisabet Widlund kom först i branschens rampljus som VD för den samlande paraplyorganisationen Musiksverige. Nu finns Elisabet Widlund som kommunikationschef på musikernas organisation SAMI. När organisationen gått genom stormar har Widlund betytt mycket för att skapa framtidsoptimism.

17. Annelie Telford, VD Debaser (ny)

Debaser-kedjan personifierar i dag fenomenet rockklubbar i Sverige. I ledningen finns VD Annelie Telford som en gång började på Tantogården i Stockholm och via Kalas-turnén från år 2002 leder Debaser.

18. Carolina Eriksson, Kobalt (ny)

Kobalt är den stora utmanaren i förlagssammanhanget. Bolaget har många Sverige-kopplingar vilket gör Stockholms-kontoret extra intressant. Där är Carolina Eriksson kreativt ansvarig och därmed en huvudrollsinnehavare i svensk och internationell musikbransch.

19. Åsa Carild, Stim (ny)

Först var hon med om de svenska Big In Japan-åren som artist. Senare har Carild jobbat i flera grenar av det nya musikbranschträdet. I dag finns hon på Stim och är central i uppdateringen av en koloss som mer än andra företag påverkar alla delar av musikindustrin.

20. Marie Ledin (17)

Fortsatt en av musikindustrins mest bekanta profiler. På senare år mest associerad med Polarpriset. Men Ledin, förr skivbolagsdirektör, har fortsatt åtskilliga roller i branschen. Är en mäktig nätverkare.

21. Kristina Lidehorn, PRMD/At Night (ny)

Juristen Kristina LIdehorn, tidgare Tunkrans, har avgörande inflytande över ett av branschens hetaste bolag just nu, Avicii-ägda PRMD/At Night. Förutom Aviciis alla projekt arbetar bolagets management med allt tyngre namn. Lidehorn var tidigare chefsjurist på TV4.

22. Lovisa Bergenstråhle, Mastiff (14)

”Så mycket bättre”, olika program med Plura Jonsson, senast ”Lyckliga gatan.” TV-branschen älskar plötsligt feelgood-program med artister i spotlight. Programmen har ofta Lovisa Begenstråhle som gemensam nämnare och castingansvarig. Man behöver inte analysera topplistor eller Spotify-användande särskilt länge för att ana genomslaget i hennes val.

23. Stina Westerberg, Musikverket (8)

Uppgiften att leda statliga Musikverket är egentligen en självklar topp 10. Men av ekonomiska och politiska skäl har det varit en fjättrad roll för Westerberg, därav det i övrigt omotiverade fallet på listan.

24. Karin Jihde (13)

STIM finns ständigt närvarande oavsett vilken del av musikbranschen man än finns i. Karin Jihde har som kommunikationschef den grannlaga uppgiften att förmedla till världen vad som händer i och omkring en gigant som under 2014 dessutom fick ny ledning.

25. Anette Hökengren, Sony/ATV Music Publishing (ny)

Synkar och andra sätt att använda musik än som ren förströelse blir en allt viktigare inkomstkälla för de flesta musikbolag. Få har så många fingrar med i det spelet som Anette Hökengren. Få är dessutom så engagerade i sitt skrå, har så mycket råd och tips att ge även för utomstående. Sådant uppskattas.

26. Karin Forsberg, Spotify (13)

Spotifys betydelse för de svenska musikbolagen går knappast att överskatta. Karin Forsberg är som Manager för label-relationer i Norden ansvarig för relationen till de svenska bolagen och därmed en nyckelfaktor i deras vardag.

27. Andrea Wikstorsson, Storsjöyran (ny)

Andrea Wiktorsson är den enda kvinnan som har sista ordet om programmet i en av landets ledande festivaler, Storsjöyran i Östersund. Hon började på ”yran” som 18-årig sommarjobbare, det slutade med att hon har festivalens viktigaste uppgift.

28. Sofia Thurn, Export Music Sweden/Musiksverige (ny)

Thurn har som projektledare på Musiksverige och Export Music Sweden dubbla viktiga roller i en situation där musikindustrin för varje år tas på mer och mer allvar av makthavare av näringsliv i och utanför Sverige.

29. Linda Portnoff, organisationschef Musiksverige (ny)

Under några år har Portnoff presenterat statistiken bakom årliga ”Musikindustrin i siffror”. Utöver detta så viktiga instrument när musikbranschen blivit industri är hon nu även organisationschef hos paraplyorganisationen Musiksverige.

30. Malena Ernman, artist (ny)

Operasångerskan Malena Ernman är ingen makthavare i egentlig bemärkelse. Men som få andra artister av i dag har hon klivit ut i samhällsdebatten i ämnen som jämställdhet, civilkurage och mångfald. Dessutom är hon en artist som alltid förnyar sig, och rör sig friktionsfritt mellan genrer som pop, jazz, klassiskt och opera. Inte minst där bidrar hon långt utöver sitt eget artistskap. Kort sagt en förebild i fler bemärkelser än genusdebatten.