27 mars 2018

JOHANSSON om AI-skapad musik, Indien, Spotify mm

Spotify avslöjar 2 miljoner ”falska” användare. Kriget om den indiska streamingmarknaden hettas upp. AI som kompositör. Det och annat från Daniel Johansson.

 

Albumet ”Hello World” kallas det första hela album som någonsin komponerats med AI. Melodier, rytmer och annat …

Läs mer
19 mars 2018

JOHANSSON om Japan, Louder.me, Spotify mm

Japan fortsätter sticka ut som en annorlunda musikmarknad. Siffrorna för 2017 visar att CD-skivan stärkt sin position i landet. Vad beror det på? Johansson analyserar. 

 

Spotify genomförde den 15 mars sin kapitalmarknadsdag i New York, då man under ca …

Läs mer
13 mars 2018

JOHANSSON om Kobalt/AWAL, Clickamix, Spotify mm

Kobalts label AWAL satsar hårt på att utmana traditionella modeller. Med 150 miljoner dollar investerade vill man förändra marknaden. Det och annat från Johansson.


Kobalt meddelar att man håller på att dubblera arbetsstyrkan på sin label AWAL, från 100 …

Läs mer
27 februari 2018

JOHANSSON om Facebook/STIM, Synthshare, Airbnb mm

Facebook har de senaste månaderna slutit avtal med en mängd olika aktörer i musikindustrin. Nu också med STIM. 

Stim har genom sitt internationella bolag ICE slutit licensavtal med Facebook. Det är Facebooks första multi-territoriella musiklicens och gäller förutom Facebook …

Läs mer
13 februari 2018

JOHANSSON om Jonna Lee, Spotify, Royalty Flow mm

Crowdfunding har under de senaste åren blivit ett populärt sätt att finansiera såväl utgivningar som turnéer. Större och mindre artister har lyckats med finansieringsmodellen, nu också den svenska artisten ionnalee. 

Artisten ionnalee, eller Jonna Lee, eller iamamiwhoami som …

Läs mer
5 februari 2018

JOHANSSON om Apple Music, streamingutveckling mm

Just nu går vi igenom en historisk period. Det som händer i musikindustrin är något vi bara kunde drömma om för några få år sen. Men vad händer runt hörnet? Det och annat signerat Johansson.

Apple Music rapporterar att man …

Läs mer
22 januari 2018

JOHANSSON om Youtubes förändringar

Youtube gör förändringar som troligen kommer påverka vissa delar av musikbranschen en hel del. Tröskeln för när en video kan börja generera reklamintäkter höjs rejält. 

Youtube har bestämt sig för att rensa upp i träsket av videos som tjänar pengar …

Läs mer