Skivbolagens organisation Ifpi presenterar i dagarna en ny logotyp och hemsida. Dessutom är det slutspurt för anmälan till GRAMMIS 13. MI kontaktade Lisa Cronstedt på Ifpi för att få en lägesrapport.
Varför förändrad logga och varumärke?
– Vi ville förnya och tydliggöra loggan och byta namn till Ifpi Sverige. Den gamla loggan har använts i lite olika former i ca 15 år. I samband med detta passar vi på att även göra en makeover på vår hemsida så det blir lättare för rättighetsägare och musikanvändare att hitta rätt.
Anmälningstiden går ut för Grammis 13 denna vecka, kan du skvallra något om hur intresset är?
– Det är större än någonsin. Det ser ut som vi har en bidragsökning med ca 20 % sedan tidigare år. Grammis är mer aktuellt än någonsin och det har släppts mycket bra musik under 2012!
Vilka är nyheterna för Grammis i år?
– Vi kommer i år att husera på Cirkus och SVT kommer att eftersända föreställningen primetime, dvs. mellan kl 20-22. Nyheterna kring programledare, uppträdande artister m.m. kommer att komma när man minst anar det.
Vad är annars högaktuellt just nu?
– Juryn röstar från den 7 december fram till den 12 december. Presskonferensen äger rum på Cirkus den 18 december och vi bjuder in alla nominerade dit. Inbjudan till Grammis 13 skickas ut via mail innan jul.
Lars Nylin