De senaste veckorna och månaderna har det hänt mycket på AI-området, nya avtal har ingåtts, nya plattformar har släppts, nya stämningar och rättegångar. Daniel Johansson tar pulsen på utvecklingen och sammanfattar det viktigaste.
I januari 2023 skrev jag en krönika här på MI där jag blickade framåt mot vad AI skulle kunna innebära för musikbranschen, och skrev bland annat att jag trodde att det stora kriget mellan branschen och de nya tjänsterna skulle inledas där under året. Det gick inte riktigt så snabbt, det här var några månader innan Heart on My Sleeve släpptes, låten där Ghostwriter977 snodde Drakes och The Weeknds röster, och som kickstartade diskussionerna kring AI och musik.
Något år senare lanserades den första plattformen där generativ AI kunde användas för att generera hela låtar, inklusive sång, Suno. Så här i efterhand kan man konstatera att kvaliteten väl var sådär, här ett exempel på en låt jag genererade i mars 2024 på Suno, när den var i version 2. Prompten var typ ”Skriv en poplåt om att växa upp i Norrland på 80-talet”.
Inte mycket att hänga i AI-granen, om man jämför med version 5, som släpptes för två veckor sedan.
I april 2024 lanserades Udio, och fick direkt mycket uppmärksamhet eftersom den klarade av att generera mycket mer realistiska sångröster jämfört med Suno. Sedan dess är det de här två plattformarna som framför allt konkurrerat om uppmärksamheten, och användarna. Och båda stämdes av de stora skivbolagen i USA sommaren 2024.
Samtidigt har bolagen fört en dialog med plattformarna om möjliga licensavtal. För några dagar sedan skrev Financial Times att majorbolagen, enligt källor, är ”veckor från” att sluta avtal med Suno, Udio, Stability AI, Klay Vision och ElevenLabs.
Om det stämmer går vi in i en ny fas i utvecklingen.
Samtidigt lämnade Suno den 3 oktober in en yrkan om att domstolen ska avvisa bolagens anklagelse att de ”stream-rippat” musiken för att sedan träna AI-modeller med. Suno säger inte att de inte har gjort det, utan hävdar att det är helt ok att rippa från till exempel YouTube, åtminstone så som deras jurister tolkar lagen.
Så vi får väl se om det blir några licensavtal de närmaste veckorna.
Men trenden har ändå varit rätt tydlig under 2025, allt fler plattformar väljer att försöka spela enligt de upphovsrättsliga reglerna. Här listar jag något av det viktigaste som har hänt under de senaste veckorna och månaderna.
– Den 29 september inleddes rättegången mot OpenAI efter tyska GEMA:s stämning, där de lagt fram bevis för att ChatGPT återgett hela låttexter. GEMA verkar åtminstone få delvis rätt, när den tyska domstolen preliminärt säger att det ChatGPT gjorde var en ”reproduktion”, och att det därmed var ett intrång i upphovsrätten. Slutlig dom kommer från den regionala domstolen i München den 11 november 2025. Läs mer
– Den 25 september godkände en domstol i Kalifornien en uppgörelse mellan Anthropic och det författarkollektiv som stämt bolaget för att ha tränat sin AI-modell Claude på hundratusentals böcker. Anthropic har gått med på att betala 1,5 miljarder dollar i skadestånd, den största uppgörelsen hittills. Parallellt med detta pågår fortfarande fallet där de amerikanska musikförlagen har stämt Anthropic. Läs mer
– Också den 25 september, Spotify avslöjar sin nya AI-policy som bland annat innebär att man kommer märka AI-genererade låtar i credits med ett nytt metadataformat som håller på att utvecklas tillsammans med DDEX. Spotify meddelade också att man tagit bort 75 miljoner spamlåtar det senaste året. Läs mer
– Den 19 september lanserar Mureka AI sin Music Agent Studio som tar ett lite nytt grepp på AI-genererad musik och erbjuder olika ”agenter” som är nischade mot specifika områden. En av agenterna har till exempel som fokus att omvandla prompter till musik lämplig för älskog. Läs mer
– Den 17 september lanserade Epidemic Sound sitt nya AI-verktyg Adapt, som gör det möjligt för kreatörer att anpassa musiken som de vill, plocka bort instrument, förlänga, klippa osv. Samtidigt meddelar Epidemic att man inte tänker gå över till AI-genererad musik, utan satsar ännu mer på mänskliga artister och musikskapare. Läs mer
– Den 16 september rullade YouTube ut en mängd nya AI-funktioner, bland annat ”Speech to Song” där musik genereras baserat på dialoger i videos. Läs mer
– Den 11 september avslöjar Deezer att 28% av all musik som laddas upp till streamingtjänsten nu är AI-genererad musik. I januari var det 10%, och i april 18%. Läs mer
– Den 9 september lanserar Stim världens första kollektiva AI-musiklicens, för en utvald och begränsad del av katalogen, med nyheten att Songfox blir den första AI-plattformen att skriva under licensen. Läs mer
– Den 2 september lägger den internationella musikförlagsorganisationen IMCP fram bevis för att bolag som OpenAI, Meta, Suno, Udio med flera skrapat webben och använt musik och låttexter. Organisationen har gjort eftersforskning i två år, vilket inkluderat att gå igenom register, träningsdatabaser som använts, läckta dokument, forskningsrapporter och oberoende undersökningar av AI-experter. Läs mer
– Den 28 augusti meddelar Beatoven.ai att man lanserar den fullt licensierade modellen Maestro och att man kring modellen byggt ett system som kompenserar alla rättighetshavare vars musik använts i träningen, samt när ny musik genereras. Läs mer
– Också den 28 augusti lanseras den nya plattformen iMused som kallar sig den första ”etiska” AI-plattformen, där rättighetshavarna automatiskt får 10-20% av de intäkter som den genererade musiken inbringar. Till skillnad mot Suno och Udio så kräver iMused att de som skapar musik som sedan ska användes kommersiellt, till exempel på streamingtjänster, registrerar sig hos ett upphovsrättssällskap och registrerar verken. Läs mer
– Den 20 augusti lanserar Moises sin nya AI Studio som är en webbaserad produktionstjänst som istället för att generera färdiga låtar i ett enda steg, fungerar mer som traditionella verktyg. AI Studio lyssnar på musik man redan har skapat, till exempel en demo, en melodi eller ett redan isolerat spår, och bygger ut med nya instrumentdelar som användaren kan styra steg för steg. Läs mer
– Den 14 augusti lanseras MakeBestMusic.ai från Hong Kong. AI-verktyget genererar musik baserat på låttexter man laddar upp, gör det möjligt att konvertera till midi, förändra genrer osv. Till skillnad mot de flesta andra lagstiftningar ger upphovsrättslagen i Hong Kong upphovsrätt till dator-genererade verk. Hong Kong har också ett förslag om att skriva in ett tydligt undantag i upphovsrättslagen för träning av AI-modeller. Läs mer
– Den 5 augusti lanseras Eleven Music, av Eleven Labs, som redan från start har ingått licensavtal med indiebolagens branschorganisation Merlin, och Kobalt. Liksom Suno och Udio går det att generera fulla låtar med sång. Musikbolag, låtskrivare och artister ska få ekonomisk kompensation när musiken genererar intäkter. Läs mer
– Den 30 juli uttrycker en bred koalition av branschorganisationer i EU skarp kritik mot EU-kommissionen för hur AI-förordningen är på väg att implementeras. Bland organisationerna finns Ifpi, AEPO-ARTIS, CISAC, Impala, IMPF, ICMP och många fler. Man visar en gemensam besvikelse över hur kommissionen bortser från hela syftet med förordningen. Läs mer
– Den 24 juli meddelas att Suno-artisten imoliver skrivit skivkontrakt med det amerikanska bolaget Hallwood Media, som grundats av Neil Jacobson som tidigare var vd för Geffen Records. imoliver blir därmed den första artisten som skapat sin karriär genom Suno som ingår ett sådant avtal, där han även fortsatt ska använda Suno för att producera musik. Läs mer
– Den 23 juli visar USA:s president Donald Trump prov på sitt överlägsna tekniska kunnande, när han säger: ”You can’t be expected to have a successful AI program when every single article, book or anything else that you’ve read or studied, you’re supposed to pay for. You just can’t do it because it’s not doable. And if you’re going to try and do that, you’re not going to have a successful program.”
– Den 16 juli avslöjar Stability AI:s vd Prem Akkaraju att de håller på och utvecklar ett system där artister kan opta in för träning, och då också få dela på intäkterna till bolaget. Han kallar det för en ”marknadsplats” eller en ”portal”, där artister kan direktlicensiera sin musik till plattformen. Läs mer
– Den 8 juli medger kreatörerna bakom ”AI-bandet” The Velvet Sundown att allt är AI-genererat, bilder, musik och annat. Syftet ska ha varit att skapa debatt kring vad som är på riktigt och inte på nätet. Albumet Floating on Echoes släpptes 5 juni, följt av Dust and Silence. Den 27 juni startades Instagram-kontot, och i slutet av juni hade ”bandet” över 1 miljon månatliga lyssnare på Spotify. Läs mer
– Den 1 juli lanserar BandLab möjligheten för artister och bolag att licensiera ut sin musik till AI-tjänster genom plattformen. Genom att helt enkelt kryssa i ”Open to AI licensing” godkänner man att Bandlab ska fungera som mellanhand till de AI-tjänster som vill använda sig av musiken licensierat. Läs mer
– Den 26 juni lanserar Udio sin Sessions, som gör att plattformen nu mer liknar en vanlig DAW-miljö. Bolaget meddelar samtidigt att man har över 3,4 miljoner aktiva användare. Det dyraste abonnemanget, som inkluderar Sessions, kostar 24 dollar i månaden. Läs mer
– Den 25 juni visar ett gäng forskare att det är fullt möjligt att utveckla teknik som kan ge attribution i samband med AI-genererad musik, genom något som kallas ”unlearning”. I papperet Large-Scale Training Data Attribution for Music Generative Models via Unlearning förklarar man hur det går till. Läs mer
– Den 20 juni blir Deezer den första streamingtjänsten att tagga upp AI-genererad musik på plattformen. Systemet identifierar endast musik som är 100% AI-genererad, från plattformar som Suno och Udio. Musiken ingår fortfarande i royaltypotterna, men exkluderas från algoritmiska spellistor. Läs mer
– Den 14 juni lämnades en stämning mot Suno in till en domstol i New York, en så kallad grupptalan där countryartisten Tony Justice vill föra talan för artistkollegiet i USA. Den följs upp med ytterligare en stämning mot Udio den 16 juni. I augusti svarade AI-företagen och kräver att båda stämningarna avskrivs. Den 23 september utökas stämningen till att också innefatta ”stream ripping”. Inga datum för eventuella rättegångar är fastställda. Läs mer
– Den 5 juni lanserar Timbaland AI-artisten TaTa, i den nya genren A-pop (Artificial Pop). Timbaland jobbar sedan tidigare med Suno och hans bolag Stage Zero är nu inriktade mot att helt och hållet lansera AI-artister. Läs mer
– Den 3 juni blir den helt AI-genererade låten A Million Colors den första att ta sig in på TikTok:s virala topplista. Många använder musiken i sina videos och tror att det är en historisk låt skapad av människor. Läs mer
– Också den 3 juni publiceras forskning som visar att människor i många fall föredrar AI-genererad musik framför mänskligt skapad musik. Samtidigt visar forskningen att mänskligt skapad musik genererar mer känslor hos lyssnare. Läs mer
—–
Det får räcka, det har hänt en del.
Nämnas bör också att musikförlagens case mot Anthropic fortfarande inte är avgjort, men det faktum att Anthropic gått med på en förlikning mot författare i USA talar för en starkare position för musikförlagen än tidigare. Förlikningen innebär ju att Anthropic erkänner att man har begått intrång i upphovsrätten, och det här skulle kunna vara oerhört viktigt för kommande rättegångar.
Någon gång i framtiden ska jag nog ta och sammanställa hela tidslinjen, ända från hösten 2022. Men inte idag.
Så, vad händer nu?
Skulle majorbolagen inom kort presentera licensavtal med de AI-plattformar som tidigare nämnts, skulle det kunna innebära ett stort steg framåt. Även om det bara är en interimslicens med klumpsummor skulle det i sig självt sätta ett slags prejudikat.
För att det ska fungera behöver dock förlagsdelarna av bolagen också vara med på resan, det räcker inte med att bara inspelningarna klareras, även verken måste ju klareras. Och av stor relevans blir då naturligtvis hur de eventuella licenspengarna ska fördelas bland artister och musikskapare.
Som jag skrev tidigare har trenden under 2025 varit att allt fler AI-företag vill samarbeta med branschen och upphovsrätten. Ju fler domar och överenskommelser som leder oss i den riktningen, desto snabbare får vi bra lösningar på plats.
Personligen är jag oerhört nyfiken över vad det nya metadataformatet som DDEX jobbar med skulle kunna innebära. Om det formatet kommer ingå i DDEX vanliga svit, har vi kanske det fundament som behövs för att integrera AI-genererad musik (både fullt AI-genererad och delvis AI-boostad) i den upphovsrättsliga kontexten.
Jag är mer positiv än vad jag någonsin har varit faktiskt efter de senaste veckornas nyheter. Men, saker och ting kan, som ni vet, ändras snabbt.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se