29 september 2025

4 Snabba: Erik Arvinder, Stockholm Studio Orchestra

Erik Arvinders musicerande hörs på album med bl a Lady Gaga, Harry Styles, Zara Larsson och Avicii, på soundtrack till två Star Wars-filmer och i flera Netflix-serier. Med Stockholm Studio Orchestra har han gjort det möjligt för fler artister och producenter att få äkta stråkar på sina inspelningar. MI bad honom berätta mer i en 4 snabba.

Erik Arvinder började sin karriär som violinist i Kungliga Filharmonikerna i Stockholm. 2010 flyttade han till Los Angeles, där han spelade och turnerade med en rad artister, bland andra John Legend och Childish Gambino.

Med sessionorkestern Stockholm Studio Orchestra har han spelat in snart tre tusen låtar och i våras vann han priset Årets GamechangerMMF Awards, en gala arrangerad av Music Managers Forum Sweden.

Hur föddes idén till Stockholm Studio Orchestra? 

– Min första inspelning i en studio var när min tidigare barnvakt behövde en stråkkvartett till sitt band Slippery People. Det var en fantastisk låt som hette Sweet Thing feat. Leroy Burgess och kom ut 2001 på Calle Dernulfs house-samling En Linje. Jag var 17 år och efter det var jag hooked. Tanken på att spela in något som skulle finnas kvar för alltid var kittlande jämfört med konserter som bara existerar i stunden. Sedan den dagen har orkestern vuxit lite i taget, från att jag spelat in mig själv eller en kvartett, till en full orkester under nästan 25 års tid. De första decennierna saknade orkestern ett namn, men för ett par år sedan bestämde vi oss för att Stockholm Studio Orchestra kändes rätt. Nu har vi på bara ett år gått från att vara bara jag till att bli tre anställda, både på det kreativa och administrativa planet. Och så har vi hunnit få en maskot också – vår studioräv.

Förra året gjorde ni omkring 200 låtar, men också inspelningar till film, tv-spel mm. Hur mycket kan ni växa?

– För oss är det avgörande att kvalitet alltid går före kvantitet, även om volymen musik vi spelar in redan är stor. Samtidigt är det spännande att tänka att Stockholm en dag skulle kunna fungera som de stora session-städerna Los Angeles, London och nu i viss mån Nashville, där musiker kan livnära sig helt på studioinspelningar. Drömmen om att vår orkester en dag ska kunna erbjuda heltidsarbete till musiker är något som driver mig. Vi har otroligt bra musiker i Sverige till att börja med och nu efter att ha gjort snart tre tusen låtar tillsammans har vi också en grupp sessionmusiker i landet som är i absolut världsklass. Det i kombination med hur centralt Sverige trots sin ringa storlek är i musikvärlden gör att jag tror att det fullt möjligt att vi kan nå dit.

– Jag tror också att vi lever i en tid där AI och teknik gör musikproduktion mer tillgängligt än någonsin samtidigt som det skapar en växande längtan efter det mänskliga, det vill säga det som inte går att återskapa digitalt. Närvaron och energin av riktiga musiker som spelar tillsammans i samma rum tror jag kommer bli mer attraktiv än någonsin framöver.

Hur ser processen ut från det att ni får in en förfrågan?

– Processen ser olika ut beroende på uppdragsgivaren. Vissa gånger får vi en mp3 och en instruktion om att skriva och spela in ett stråkarrangemang, i andra fall får vi färdiga noter från en extern arrangör och detaljerade stems. Ofta har vi nära kontakt med artist/producent under hela förloppet men ibland hör vi inte ett ljud från det att vi fått låten till det att den kommer ut på skiva. Många av våra inspelningar sker på delade sessions där producenter, låtskrivare, artister eller skivbolag bokar en del av dagen. Det gör stråkinspelning som annars är väldigt kostsamt, betydligt mer tillgängligt för fler.

– Det vanligaste scenariot är att vi får en låt med ett fåtal instruktioner eller ett enkelt synth-arrangemang. Vi skriver då ett mer utarbetat arrangemang, skickar tillbaka, får eventuell feedback och justerar tills det sitter. Sedan går vi in i studion på någon av våra delade sessions och spelar in. Den vanligaste sättningen vi använder är 21 musiker, 11 fioler, 4 viola, 4 celli och 2 kontrabasar, men vi gör också inspelningar med allt från enskilda musiker till 50 stråkar och även brass, träblås, slagverk och harpa. De flesta inspelningarna sker i IMRSV Studios i Skärmarbrink, med Willem Bleeker som tekniker, men ibland även i Ingrid-studion eller Rixmixningsverket. Efter inspelningen kan producenten välja att själv klippa materialet eller låta oss göra det. Vi samarbetar också med Gustav Lindelöw som gör stråkmixar för de som önskar. Jag är alltid involverad i alla delar av processen, och har även lyxen att jobba med ett otroligt team.

Vad är du och orkestern aktuell med i höst?

– Vi har rivstartat hösten med inspelningar nästan varje vecka. Igår gjorde vi tolv låtar till olika artister, allt ifrån en stor amerikansk retro-pop/soul diva till en liten svensk indie-akt. Vi är väldigt tacksamma för alla som hör av sig och vill jobba med oss!

– Utöver arrangemang till studio-orkestern skriver jag till fyra konserter med Jonathan Johansson och Radiosymfonikerna som jag får nöjet och äran att arrangera och dirigera. Det är ett projekt jag drömt om länge och som nu äntligen blir verklighet. Min förhoppning är att skapa en ny, lite kärvare och mer minimalistisk approach till popkonserter med symfoniorkester. Det är snart slutsålt, så passa på att köpa biljetter innan det är för sent!

Christel Valsinger
Foto: Yoye Lapogian