Att några av världens mest efterfrågade låtskrivare inom K-pop finns i Sverige har varit känt länge. Men med soundtracket till K-pop Demon Hunters högt upp på världens listor kanske intresset äntligen ökar för Sveriges mer dolda musikexport? Dokumentären K-popfamiljen på SVT kommer vältajmat, skriver MI:s Christel Valsinger.
Att K-pop skulle komma att bli en angelägenhet på bred nivå även utanför Asien är nog ingen överraskning får nån. Satsningarna på den amerikanska marknaden från de dominerande koreanska K-popbolagen Hybe och SM Entertainment de senaste åren har pekat på det och stora listframgångar för grupper som BTS och Blackpink (inklusive deras soloprojekt) har breddat publiken ordentligt. Att det skulle bli en animerad K-popgrupp som först nådde förstaplatsen på såväl Hot 100 som en lång rad europeiska listor – inklusive Sveriges – var kanske inte lika väntat.
Men tack vare filmen K-pop Demon Hunters är det vad som hänt. Berättelsen om trion Huntr/x – K-popidoler och demonjägare – som utmanas av demon/pojkgruppen Saja Boys, är den mest sedda Netflixproduktionen genom tiderna. Albumet, som är utgivet på Republic/Universal Music Group, är det första soundtracket på Billboard Hot 100 att ha fyra låtar på topp tio. Succén är monumental.
Att grupperna är fiktiva betyder dock inte att rösterna och låtskrivarna bakom är det. Karaktären Rumis omfångsrika röst kommer t ex från Kim Eun-jae, känd som Ejae. Hon är en etablerad K-popwriter och en av låtskrivarna bakom Golden och flera av de andra låtarna på soundtracket. Tidigare har hon jobbat med grupper som Red Velvet, Aespa, Twice och Le Sserafim, som alla tillhör de största på K-popmarknaden.
Samtliga dessa har även en radda svenska låtskrivare att tacka för sina framgångar och nu blir några av dessa mer synliggjorda tack vare dokumentären K-popfamiljen, som finns på SVT Play och är skapad av Teodor Hultberg och Engelbrekt Krantz. Det är vältajmat och kan kanske ge fler svenskar en klarare bild av hur svensk musikexport kan se ut vid sidan av artistsuccéer som Zara Larsson och Ghost.
Filmen fokuserar på Moa Carlebecker (Cazzi Opeia), Ellen Berg, Ludvig Evers och Jonatan Gusmark, som alla är kontrakterade till Kreation Music Rights (KMR) under namnen Sunshine (Carlebecker/Berg) och Moonshine (Evers/Gusmark). Tillsammans samlar de många miljarder lyssningar på streamingplattformarna.
Dokumentären följer med dem på låtskrivarcamp i Seoul, arrangerat av SM Entertainment som är KMR:s moderbolag. I tre veckor skrivs och produceras musik i olika teams, som vart och ett förväntas leverera en färdig hit om dagen. Pressen är inte nådig och jobbet är inte för alla, som någon av deltagarna konstaterar. Den initiala energin och peppen är under de sista dagarna ersatt av tystnad och tomma blickar.
Men det är roligt att följa med in i studiorummen och ta del av hitmakandet. Tittarna introduceras för “vibbmicken”, en enkel mikrofon som skickas runt bland låtskrivarna som får improvisera melodier till ett påbörjat track. De bästa idéerna sparas. Extra glad och imponerad blir jag av norska Anne Judith Wik, som under sessionen ser så underbart vanlig ut men med en mikrofon i handen rappar och sjunger så glasögonen nästan faller av.
Parallellt intervjuas bl a KMR:s VD Robin Jensen och Billboardjournalisten Jeff Benjamin och vi får besöka SM Universe där elever lär sig allt de behöver för att bli K-popstjärnor, inklusive att redigera bilder på sig själva.
TV-produktioner har svårt att skildra låtskrivande på ett sätt som engagerar tittarna, men här finns mer att fördjupa sig i om man kunde få hoppas på en ny tv-serie kring musikskapande. Måendet är ett område. Två i “k-popfamiljen” visar upp antideppressiv medicin framför kameran, men om det är kopplat till yrkessituationen framgår inte riktigt. Balansen i låtskrivarparen är också intressant. Moa Carlebecker är den färgstarka och extroverta personligheten medan Ellen Berg gör klart att hon inte har behov av att synas. Inte lika tydligt, men ändå antytt, finns något liknande mellan Ludvig Evers och Jonatan Gusmark. Kanske är det dessa kompletterande krafter som gör låtskrivarlivet hållbart?
Oavsett – dokumentären hjälper förhoppningsvis till med att öka kunskapen om en av Sveriges största musikexportframgångar genom tiderna.
Christel Valsinger
Läs mer: K-pop – en svensk framgångshistoria