Denna vecka bland annat: Musikerförbundet stämmer manager för ”omfattande svindleri”. Spotify och Amra ingår nytt flerårigt licensavtal. Bandsintown och YouTube inleder ett exklusivt globalt samarbete.
—–
Musikerförbundet har stämt den manager som av många svenska artister och författare anklagas för att lurat dem på pengar. SVT har pratat med 16 personer som ”vittnar om systematiska, uteblivna betalningar under flera års tid.”
Även flera artister har stämt mannen, som har haft 48 ärenden hos Kronofogden sedan år 2022. Musikerförbundets ordförande Karin Inde, säger till SVT:
– Det är ett omfattande svindleri det handlar om. […] Vi är just nu i starten av en process kring den här personen, där vi kommer att bistå en av våra medlemmar i en stämning. Det handlar om att skydda våra medlemmar från aktörer som avviker från branschstandard.
Musikerförbundet har även lagt till personen på sin ”Fråga oss först-lista”.
—–
Spotify och Amra har ingått ett direkt flerterritoriellt och flerårigt licensavtal. I förra veckan skrev vi att Kobalt också ingått ett liknande avtal, och sedan tidigare Universal Music Publishing Group och Warner Chappell.
Tomas Ericsson, vd för Amra som ägs av Kobalt Music Group, säger:
– Vår prioritet och vårt uppdrag på amra är och kommer alltid att vara att maximera det digitala värdet för våra låtskrivare och förläggare, och att säkerställa att deras verk skyddas och värderas rättvist på marknaden. Partnerskapet med Spotify, som möjliggör ny innovation, bekräftar det åtagandet. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Spotify under de kommande åren.
—–
YouTube och Bandsintown har ingått ett globalt samarbete som innebär att Bandsintown blir exklusiv leverantör av konsertlistor på YouTube och YouTube Music. Artisters turnédatum visas direkt i anslutning till videor, shorts och på artistsidor.
Funktionen rullas ut globalt och gäller även bokare och festivaler som använder Bandsintown Pro. Målet är att göra det enklare för fans att hitta och köpa biljetter till konserter via plattformen.
För artister är tjänsten kostnadsfri genom Bandsintown for Artists. Enligt bolagen handlar det om att stärka möjligheterna att konvertera visningar till biljettförsäljning, oavsett om det är en DIY-artist eller en större akt. Först ut i kampanjen är Sabrina Carpenter, vars turnédatum nu visas för 12 miljoner prenumeranter på hennes YouTube-kanal.
—–
Donald Trump meddelar att han tänker förlänga tidsfristen för en försäljning av TikTok i USA ”på obestämd tid”, tills det finns en amerikansk köpare redo. Han har redan förlängt tre gånger och den senaste är satt till den 17 september 2025.
Samtidigt menar han att säkerhets- och integritetsriskerna med TikTok är ”överdrivna”
—–
Moises lanserar AI Studio som är en webbaserad produktionstjänst som istället för att generera färdiga låtar i ett enda steg, fungerar mer som traditionella verktyg. AI Studio lyssnar på musik man redan har skapat, till exempel en demo, en melodi eller ett redan isolerat spår, och bygger ut med nya instrumentdelar som användaren kan styra steg för steg.
Musikskaparen kan välja stil, viktning av harmonier och audioreferenser, och ändra fritt tills det känns rätt. Verktyget finns för webben och kombineras med Moises redan befintliga funktioner för stämseparation, AI-röstkonversion och automatisk mixning och mastering.
—–
Chris Cole skriver bland annat: ”Spotify’s Q2 2025 earnings report underscores a pivotal shift in the company’s strategy: the deliberate pivot from a music-centric streaming service to a diversified audio platform powered by audiobooks, podcasts, and AI-driven innovation. This transformation is not merely a response to market pressures but a calculated move to redefine its revenue model, expand margins, and unlock long-term shareholder value.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se