Veckans notiser domineras av AI, med bland annat detta: Deezer blir den första streamingtjänsten att tagga AI-innehåll. Indie-artister stämmer Suno och Udio i USA. Låten A Million Colors, genererad på Suno, gör succé på TikTok och är första låten på den virala topplistan.
—-
Precis som Deezer indikerade för några månader sedan har man nu infört taggning av AI-genererad musik. Funktionen gäller för hela album där ett eller flera spår är helt skapade av AI och syftet är att lyssnarna ska veta att det handlar om AI-musik.
Deezer säger att ca 18% av alla nya uppladdningar till tjänsten bedöms vara helt AI-genererade, samtidigt som de bara står för 0,5% av den totala streamingvolymen. Deezer exkluderar dessa låtar från redaktionella spellistor och rekommendationer, men endast om musiken misstänks vara en del av streamingmanipulation utesluts den från royaltyutbetalningar.
Å andra sidan säger Deezer att så mycket som 70% av alla strömmar som genereras på AI-musiken är just manipulerad.
Alexis Lanternier, CEO på Deezer, säger:
– We’ve detected a significant uptick in delivery of AI generated music only in the past few months and we see no sign of it slowing down. It’s an industry wide issue and we are committed to leading the way in increasing transparency by helping music fans identify which albums include AI music. AI is not inherently good or bad, but we believe a responsible and transparent approach is key to building trust with our users and the music industry. We are also clear in our commitment to safeguarding the rights of artists and songwriters at a time where copyright law is being put into question in favor of training AI models.
Deezer är än så länge den enda streamingtjänsten som officiellt gått ut med funktioner för att hantera AI-genererad musik på ett annorlunda sätt jämfört med annan musik.
—–
A Million Colors blev den första helt AI-genererade låten att ta sig in på TikToks virala topplista, en låt genererad på Suno av användaren Vinih Pray. Låten, som släpptes redan i augusti 2024, började användas mycket som bakgrund till videos tidigare i vår, och i slutet av maj använde bland annat influencern Kylie Jenner låten som bakgrund till en sminkvideo, som har över 22 miljoner visningar.
Låten har väckt en hel del diskussion på TikTok, med folk som publicerar videos kring låten och mängder av kommentarer. En del influencers som använt låten som bakgrund erkänner att de helt enkelt inte visste om att den var AI-genererad. På Spotify har låten just nu strax över 1 miljon lyssningar.
—–
AI-plattformarna Suno och Udio är sedan juni 2024 stämda av de amerikanska skivbolagen, och Suno är dessutom stämda vid en tysk domstol av upphovsrättssällskapet GEMA. Nu har countryartisten Tony Justice också stämt tjänsterna, i en så kallad grupptalan. Målet mot Suno registrerades vid United States District Court for the District of Massachusetts, och målet mot Udio har registrerats vid i U.S. District Court for the Southern District of New York.
En grupptalan (class action) i USA är en rättsprocess där en person eller en mindre grupp personer för talan i domstol för hela gruppens vägnar, vilket innebär att Tony Justice företräder alla andra amerikanska artister och musiker i samma situation, alla omfattas mer eller mindre automatiskt.
I den 23-sidiga stämningsansökan menar Justice att båda tjänsterna har tränat sina modeller på indie-artisters musik, och ignorerar deras rättigheter till ersättning för den användningen:
”Udio training its AI model on the copyrighted songs of independent artists, Plaintiffs and Class Members, without authorization, to then create competing music in the exact same marketplace, is unlikely fair use, and therefore, is prima facie copyright infringement.”
—–
Google har uppdaterat Gemini så att den numera stödjer något man kallar “Song Search”, där man kan ställa frågan ”Vilken låt är det här?”, nynna, sjunga eller spela en melodi, och Gemini försöker identifiera låten. Än så länge fungerar det bara på Android och har inte integrerats för iOS.
—–
EU-kommissionen har formellt inlett den konkurrensgranskning av Universal Music Groups köp av Downtown Music som man tidigare signalerade om.
Affären, som avslöjades i december 2024, omfattar bl a distributörerna CD Baby och FUGA och uppges vara värd 775 miljoner dollar. Efter remiss från Nederländerna och Österrike har EU nu tagit upp ärendet. Deadline för besked i fas ett är 22 juli.
Kritiken rör ökad marknadskoncentration och hot mot indiesektorn, och Helen Smith, ordförande för Impala, säger i ett uttalande:
– We welcomed the news last month that the EC had decided to investigate and we have been keen to see the assessment get started, so this is great news. There is only one outcome to prevent harm and that is for the EC to block this outright, to secure balance, harmony and diversity in the ecosystem.
UMG räknar med att affären kommer gå igenom som planerat.
—–
Anthropic och de musikförlag som har stämt AI-tjänsten i USA, har gemensamt beslutat att skjuta upp den så kallade medlingsfristen, från ursprungliga 30 juni har parterna förlängt till 25 augusti, med målet att då formellt utse en medlare i förhandlingarna. Förlängningen visar att båda parter verkar vara intresserade av att lösa konflikten utanför domstol.
Musikförlagen stämde Anthropic i oktober 2023, eftersom företaget har tränat sin chatbot Claude på upphovsrättsskyddade låttexter som förlagen företräder, inklusive texter från till exempel Bob Dylan, Neil Diamond och The Police.
—–
Norska Music Group Technologies (MGT) har lanserat vad man kallar musikindustrins första ”certifierade AI‑producent”, eller på engelska: Certified AI Music Producer (CAMP), som bygger på att man anlitar promptare som musikskapare, i samarbete med artister.
Tanken är alltså att professionella musikpromptare skapar musiken, som mänskliga artister sedan sjunger till. En av artisterna är norska sångerskan Mathea-Mari som blev känd när hon nådde finalen i Norway’s Got Talent vid tolv års ålder, och vann Melodi Grand Prix Junior (Norges motsvarighet till Eurovision Junior) som fjortonåring.
Senare utbildade hon sig vid Lillehammer Institute of Music Production and Industries (LIMPI), och två låtar har släppts med den här nya arbetsmetoden, Tired of Fixing a Broken Heart och Crush.
En av medgrundarna till MGT, Matt Alvers, säger:
– Vi går in i en av de mest spännande epokerna i låtskrivandets historia. När miljontals hobbyanvändare experimenterar med generativ AI, maskininlärning och språkmodeller är det avgörande att professionella artister arbetar med certifierade AI-samarbetspartners av högsta klass, som verkligen förstår den kreativa processen. Vårt uppdrag är att fungera som pålitliga rådgivare åt elitartister och hjälpa dem att förverkliga sin vision på sätt de kanske aldrig föreställt sig. AI-baserad musikproduktion kan mycket väl bli en karriärväg, och MGT bygger grunden för det. Det här är hur ansvarsfull AI inom musik bör se ut.
—–
Donald Trump har förlängt tidsfristen för TikToks amerikanska ägarskifte för tredje gången, genom att skjuta upp deadline till den 17 september 2025. Ett nytt beslut ger mer tid åt förhandlingarna med ByteDance om en amerikansk ägarstruktur, förhandlingar som har stannat av under våren på grund av bland annat tullkonflikten mellan USA och Kina.
—–
Apple har introducerat ett nytt format för rumsligt ljud som heter Apple Spatial Audio Format (ASAF), som bygger vidare på Dolby Atmos. Systemet kombinerar huvudspårning med dynamisk positionering i 3D, där ljudet anpassas efter både lyssnarens huvudrörelser och miljön i till exempel Vision Pro-glasögon.
ASAF fungerar på iPhone, iPad, Apple TV, Mac och visionOS, och bäddar in Dolby Atmos-innehåll, men lägger också till mer avancerad ljudplacering, reverb och volymanpassning som reagerar i realtid baserat på förändringar i omgivningen.
—–
Chris Messina, en programmare, har upptäckt kod i den senaste uppdateringen av Spotifys desktop-app som refererar till Lossless i framtida kommunikation med användare. I kodsnuttar finns beskrivningar som: ”Lossless music, now in premium” medan en annan snutt beskriver det som “best sound quality on Spotify for music in up to 24-bit/44.1 kHz.”
—–
Lästips: A Billion Streams and No Fans: Inside a $10 Million AI Music Fraud Case
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se