3 november 2025

Smash tog AFASI till topp 20 en vecka innan release

Herbert ”AFASI” Munkhammar släpper nu på fredag 7 november albumet Bon Voyage via Amuse. Men redan förra veckan nådde plattan plats 19 på albumlistan efter direktköp på Smash.

Fans av AFASI har kunnat följa resan fram till releasen genom den nya superfan-appen Smash där engagemanget har varit stort. Tack vare hundratals direktköp via Smash gick Bon Voyage in på plats 19 på Sverigetopplistans albumlista i fredags, en vecka innan den släpps på streamingtjänster.

– I en ganska strömlinjeformad tid, vad gäller sättet att släppa musik på, är det otroligt kul att kunna mobilisera sina följare till en sån här typ av aktion. Man märker att fansen hungrar efter att ta del av musiken i förtid också. Alla pengar jag tjänat på detta går oavkortat till att bygga ut min franska vinsamling, säger Herbert Munkhammar i ett pressmeddelande.

Bon Voyage, producerat av David Landolf och Mats Norman, släpps i samarbete med Amuse Label & Artist Services-team, som stöttat AFASI med distribution, marknadsföring och release-strategi. Genom samarbetet med Smash har albumet fått en unik publikdriven lansering, där fansens direkta engagemang i gruppchatten varit avgörande, och lett till så pass många direktköp innan släpp på streamingtjänster att albumet redan innan release syns på albumtopplistan, sammanfattas vidare i pressme4ddelandet.

– Vi ville testa något annorlunda för den här releasen och ge fans en chans att på riktigt vara en del av resan. Resultatet visar hur kraftfullt det kan vara när engagemanget kommer direkt från kärnpubliken, bortom både algoritmer och traditionell marknadsföring. För AFASI har 500 engagerade följare på Smash haft större genomslag än 13 000 på Instagram. Det är ett tydligt bevis på att genuina relationer väger tyngre än räckvidd, och på den växande betydelsen av superfans, säger Mawuli Lazee Kulego, Senior A&R på Amuse.

Smash, som lanserades tidigare i år, är en svenskutvecklad plattform med målet att fördjupa relationen mellan artister och fans. Genom en exklusiv gruppchat kan artister kommunicera direkt med sitt community, dela behind-the-scenes-material, bjuda in till evenemang, exklusiva erbjudanden, förhandslyssningar, med mera.

– På Smash kan artister sälja musik direkt till fans och bygga community. Genom att sälja musiken innan den släpps på streamingtjänster växer vi kakan för alla inblandade, samtidigt som artister stärker bandet till sina fans, Sebastian Geels, VD och medgrundare, Smash.

Bon Voyage släpps på alla digitala plattformar 7 november.

Lars Nylin

Pressfoto Alexander Collin

Etiketter: #Afasi, #Smash