28 oktober 2025

Notiser – vecka 44, 2025

Denna vecka bland annat: Nya rapporter kring offentligt finansierad scenkonst och privat finansiering av kultur. De stora musikförlagen i nytt AI-avtal med Musixmatch. Suno med ökade intäkter och ny stämning. Spotify med flera nyheter. 

—–

Myndigheten för kulturanalys publicerade i förra veckan rapporten Scenkonst 2024 där 405 offentligt finansierade scenkonstverksamheter analyseras.

Antalet egen‑ och samproducerade föreställningar samt konserter uppgick till cirka 31  300 under året, och totalt nåddes en publik på 6,6 miljoner vilket motsvarar en publikökning med 8 procent jämfört med föregående år.

Ekonomiskt redovisas samlade intäkter på 6,83 miljarder kr och kostnader på 6,79 miljarder kr, där offentlig finansiering stod för 81 procent av intäkterna. Personalinsatsen uppgick till 5 445 årsarbetskrafter där kvinnor utgjorde 54 procent och män 46 procent.

Statistiken kompletterar den statistik som Musiksverige också presenterade under den förra veckan, för den kommersiella musikbranschen under 2024, i rapporten Musikbranschen i siffror.

Läs mer

—–

Ytterligare en ny rapport från Myndigheten för kulturanalys visar att Sverige ligger sist i Norden när det gäller privat finansiering av kultur. Jämfört med grannländerna har Sverige lägst andel privata donationer och stiftelsestöd inom kulturområdet.

I Danmark finns avdrag för företag som ger kulturgåvor, och i Norge matchade privata donationer med offentliga medel fram till 2021. I Finland planeras införande av större avdragsmöjligheter.

I Sverige pågår just nu en utredning som ska se över möjligheterna till privat finansiering av kultur, bland annat genom eventuella matchningssystem och gåvoavdrag för kultur.

Läs mer

—–

Lyricstjänsten Musixmatch har ingått licensavtal för AI‑innovation av nya produkter med de tre majorförlagen Sony Music Publishing, Universal Music Publishing Group samt Warner Chappell Music.

Avtalen gäller kataloger som totalt innehåller 15 miljoner musikverk och möjliggör för Musixmatch att utveckla nya analys‑ och AI‑baserade tjänster med målet att utöka intäkterna till upphovspersoner.

Det handlar specifikt om ”icke-generativa” AI-lösningar, men där användare till exempel ska kunna prompta för att hitta musik. Man skulle till exempel kunna tänka sig en filmstudio som vill hitta musik och pratar med en bot som hjälper den hitta lämplig musik utifrån lyrics.

Eller en reklambyrå som ska göra en TV-reklam: ”Vi ska göra en reklamfilm för det här varumärket. Lista de 10 bästa låtarna från 90-talet där texten har en koppling som är subtil, men där tittaren ändå förstår sammanhanget”.

Massimo Ciociola, vd och grundare av Musixmatch, säger:

– These agreements will ensure the writers of today and tomorrow are compensated for their creative works, not only in today’s marketplace, but also in the dynamic, AI-powered world that is rapidly emerging. Our long-standing partnerships with rights owners enable us to confidently build new services that will properly compensate songwriters while delivering value to music publishers and all who recognize the power of a song to move culture and provide meaning to our world.

Läs mer

—–

AI-tjänsten Suno rapporterar att man fyrdubblat sina intäkter under ett år, till 150 miljoner USD jämfört med tidigare år, samtidigt som man har säkrat ny finansiering på en värdering om 2 miljarder USD. Bloomberg skriver att det handlar om en ny finansieringsrunda på över 100 miljoner USD, men avslöjar inte vilka investerare det handlar om.

I maj 2024 investerade bland annat Lightspeed Venture Partners, Nat Friedman, Daniel Gross, Matrix Partners, med flera, 125 miljoner USD i bolaget.

Samtidigt pågår bollandet fram och tillbaka mellan majorbolagen och Suno i den juridiska processen i USA. Den senaste rundan handlar om huruvida det varit ok eller inte för Suno att rippa musik för sin modellträning. Suno menar att de inte har brutit mot några lagar när de till exempel rippar från YouTube, medan skivbolagen säger att Suno inte förstår upphovsrättslagen.

Det faktum att man fortsatt är aktiva i processen motsäger möjligen de rykten som florerat om att de stora bolagen skulle vara nära att komma överens med Suno och Udio, med nya licensavtal.

Och som grädde på moset har ytterligare en stämning lämnats in mot Suno, från indie-artister i Illinois. Stämningen menar att förutom att skrapa musiken har man också tagit låttexter från flera licensierade lyricstjänster och använt till träningen.

—–

Spotify utökar sina “Managed accounts” för unga användare i Familj‑abonnemanget till sju nya länder: USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.

Funktionen, som tidigare testats i tio andra länder, ger barn under 13 år en egen musikprofil, med föräldrakontroll. Ägaren till familjekontot kan via inställningarna aktivera underkontot för den unga lyssnaren, välja innehållsfilter och bestämma vilka funktioner som ska vara tillgänglig.

Läs mer

—–

Spotify har också lanserat en ny funktion som gör det möjligt för användare, både gratis och premium, att kunna följa spelställen i appen. När man följer ett konsterställe sparas den i användarens bibliotek och dyker upp som en dagligen uppdaterad “Live Events”‑feed som visar kommande konserter.

Läs mer

—–

MBW skriver att Spotify har ett patent för AI-teknik som skulle kunna användas för att generera personaliserade mashups av låtar. Till exempel skulle tekniken kunna användas för att använda sången från en låt på bakgrundsmusiken från en annan låt.

Spotify avslöjade i förra veckan att man har inlett arbetet med att utveckla en ny generation AI-produkter tillsammans med musikbranschen.

Läs mer

—–

Och Spotify meddelar också att man har förlängt partnerskapet med FC Barcelona fram till 2030.

Läs mer

—–

Lyssningstips: Spotify Exec Talks AI Music, Removing ’Spammy’ Songs

Intressant podcast från Billboard med Sam Duboff, Global Head of Marketing and Policy på Spotify, som summerar och utvecklar var Spotify står när det gäller AI, och vad som är att vänta. Han säger bland annat att mindre än 0,5% av alla strömmar som genereras på Spotify kommer från helt AI-genererad musik, även om det fortfarande finns utmaningar att exakt identifiera musiken. Podden tar också upp frågan om brus och andra former av ljud, och Duboff nämner att Spotify numera värderar brusströmmar och liknande ljud som 1/5 av riktig musik.

—–

Lästips: The Algorithmic Elite—These Virtual Influencers Out-Earn Human Creators

”Lil Miquela, first created as a virtual influencer in 2016, started in fashion but quickly pivoted into music. She has released several singles in collaboration with real-world producers and has garnered more than 3.4 million followers on TikTok.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se