Nästa vecka är det dags för en ny upplaga av Musikförläggarnas branschdagar. Showcasespelningar, föreläsningar och panelsamtal står på schemat. Årets Keynote speaker är Will Page, tidigare chefsekonom på Spotify och PRS for music.
Musikförläggarnas branschdagar leder fram till Musikförläggarnas Pris den 7 november och inleds den 5 november med Almost Famous, ett showcasekoncept för nya musikskapare och låtskrivartalanger. Eventet äger rum på B-K i Stockholm klockan 17-19 och lineup presenteras inom kort. Almost Famous är kostnadsfritt och det bjuds på pizza och dryck. Anmälan sker här senast den 4 november
Den 6 november är en fullspäckad seminariedag för alla som jobbar med musik. Dagens inleds med en föreläsning av välrenommerade Karin Winter om Generation Alpha. Vilka är de och hur formar deras värderingar och lyssnarvanor framtidens musik?
Under förmiddagen talar också Claes Reimertz från Stim, om Stims nya AI-licens, och i ett samtal om det kreativa samarbetet mellan förläggare och musikskapare möts Holly Astera från The Very Good, låtskrivarna Olga Myko och Hilda samt moderator Christel Valsinger, chefredaktör för Musikindustrin.se.
På eftermiddagen talar Musikerförbundets Karin Inde på temat ”Hur inkluderande är egentligen den svenska musikbranschen?”.
Dagens Keynote speaker är Will Page – tidigare chefsekonom på Spotify och PRS for music. Han ger en bred överblick av det globala värdet av musikrättigheter och delar en analys om hur Sverige kan befästa sin position som en ledande musiknation.
Avslutningsvis får vi höra Gorm Arildsen, VD för Koda i Danmark, prata om hur musikbranschen kan skapa ett mer hållbart musikliv tillsammans.
Även seminarierdagen är kostnadsfri och det bjuds på frukost, lunch och fika. Anmäl dig senast den 4 november här, där också fullständigt schema finns.
Lars Nylin

















