Butikskedjan Lyko prisas med Stimgitarren 2025. ”Genom noggrant vald musik skapar Lyko en miljö där varje besök känns som att kliva rakt in i varumärkets hjärta”, skriver juryn i sin motivering.
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 för att uppmärksamma organisationer och företag som utmärker sig för hur de använder musik i sin verksamhet, och stöttar svenskt musikskapande. Bland årets finalister har Stims jury valt att tilldela årets Stimgitarr till Lyko, med motiveringen:
”Det som en gång började som en familjedriven hårsalong i Dalarna är idag en av Nordens största skönhetsplattformar, med både e-handel och närmare 40 butiker i tre länder. Att testa, prova och uppleva är något som uppmanas i en Lykobutik och budskapet är att skönhet kan vara lekfullt. I färgsprakande lokaler där bas-, hjärt- och toppnoter aktiverar besökarnas luktsinnen bidrar musiken till att vidga den sinnliga upplevelsen. Genom noggrant vald musik skapar Lyko en miljö där varje besök känns som att kliva rakt in i varumärkets hjärta.”
– Vi är superglada att ta hem Stimgitarren 2025! Musiken är en självklar del av Lyko, den sätter pulsen, förstärker känslan och speglar vår lekfulla energi och passion för skönhet. Tillsammans med Royal Streaming har vi skapat ett soundtrack som känns precis som Lyko: inspirerande, inkluderande och full av attityd. För oss är musiken mer än bakgrund, den är en del av upplevelsen, säger Erica Wredberg, Chief Retail Officer på Lyko.
Övriga finalister 2025 var Gården vid Bron (Derome), Naturkompaniet, The Steam Hotell, Västerås, Trädgården, Stockholm.
Bland tidigare vinnare finns Skansen, Bastard Burgers, ICA, Scandic Hotels, SVT, Swedebeat, Luger, Sticky Fingers, IKEA, Malmöfestivalen, Studiefrämjandet och Sveriges Radio.
Christel Valsinger
På bilden: Erica Wredberg, Chief Retail Officer Lyko, Rickard Lyko, grundare Lyko och Nicklas Sigurdsson, tf Members & Markets Director, Stim.
Foto: Stim.
















