Denna vecka bland annat: Nytt svenskt initiativ för att hjälpa indieartister. ABBA Voyage sålde över en miljon biljetter under 2024. Fransk dom mot sajter som säljer strömmar. Över 1 000 artister engagerade i No Music For Genocide.
—–
Borås tidning skriver om Jonny Holmgren som startat webbplatsen Musician Aid. Målet med projektet är att hjälpa så många som möjligt att nå över den tröskel på 1 000 strömmar under de senaste 12 månaderna som Spotify har infört.
Varje måndag kväll klockan 18 släpps en ny låt upp som inte har nått tröskeln, med uppmaningen till besökare att lyssna på den så den klarar gränsen. Borås tidning skriver att än så länge har 19 låtar från olika länder runt om i världen blivit ”räddade” av projektet.
—–
ABBA Voyage fortsätter att vara mycket populär i London. Under 2024 genomfördes 374 shower, och över en miljon biljetter såldes. Det framkommer i årsredovisningen från brittiska bolaget Aniara Ltd, ett helägt dotterbolag till Pophouse Entertainment Group, som sköter ruljansen kring showen.
Aniara skriver att efterfrågan är fortsatt mycket stor, och rapporterade en omsättning på strax över 100 miljoner pund (motsvarande ca 1,3 miljarder kronor) under år 2024. Den genomsnittliga beläggningen låg under året på 90%.
I årsredovisningen nämner Aniara också att showen har bidragit till en starkare ekonomi för hela regionen:
”ABBA Voyage is committed to supporting inclusive growth in our local London boroughs of Hackney, Newham, Tower Hamlets and Waltham Forest. In the first three years, ABBA Voyage generated £388.7 million total impact in the local area, with £210.7 million in GVA (gross value added). Across London as a whole this figure increases to £1.51 billion total impact, with a GVA of £833.1 million.”
—–
En fransk domstol har beslutat att tjänster som säljer strömmar och följare till olika plattformar är illegala i landet. Fallet gäller tjänsterna JUSTANOTHERPANEL och buybestsuperfans, men ännu mer specifikt operatören OVH som hostar webbplatserna.
Domen är den första i Frankrike på det här området, och innebär förutom att tillhandahållandet av den här sortens tjänster bedöms som något olagligt också att en teknisk hostingtjänst som har webbplatserna på sina servrar är tvingade att stänga ned webbplatserna.
Victoria Oakley, CEO för IFPI, säger:
– This is an important result for the industry’s ongoing work against streaming fraud in music. Yesterday’s decision confirms that enabling streaming fraud is unlawful in France and empowers the music industry to act against those offering these damaging services in the country. Streaming fraud is illegal. Those who carry it out must be prevented from diverting earnings away from artists, misleading music fans and damaging music’s ecosystem.
—–
Lorde är den senaste artisten att ta ned sin musik från streamingtjänster i Israel, som en del av kampanjen No Music For Genocide. Över 1 000 artister och skivbolag är med i kampanjen, som innebär att man tar bort sin musik från till exempel Spotify och Apple Music just i Israel. På kampanjsidan skriver man bland annat:
”Each of us can collectively push our different scenes, communities, and cultures toward a ’new normal’ in which pro-Palestine efforts are common sense. This matches the logic of the 1980s music boycotts against apartheid South Africa: challenge a system in the nations it relies on to inflict terror.”
Bland artisterna finns till exempel Björk, Massive Attack, Primal Scream och Kneecap.
https://nomusicforgenocide.org/
—–
OpenAI:s senaste version av videogeneratorn Sora, version 2, innebär att man kommer tillåta genererat material som innehåller upphovsrättsskyddat material, om inte rättighetshavarna väljer att inte delta (opt out) .
Vad det i praktiken innebär är att OpenAI ”vänder” på det hela, man hymlar inte med att man har tränat modellen på allt sorters material, filmer, TV-serier, musikvideos och allt annat, men försöker skriva sig fria från något ansvar om modellen genererar något som är en kopia.
I samband med AI-förordningen i EU pågick stora diskussioner kring om relationen mellan rättighetshavare och AI-tjänster skulle bygga på ”opt in”, det vill säga att innan rättighetshavaren har godkänt användning av innehållet får AI-tjänsten inte göra något med det, eller ”opt out”, att AI-tjänsten kan använda det upphovsrättsskyddade innehållet fram tills dess att en rättighetshavare meddelar att man inte får använda det.
Wall Street Journal har analyserat upplägget och kallar strategin för ”aggressiv”.
—–
Spotify och Merlin har ingått ett nytt flerårigt licensavtal. Merlin representerar den allra största delen av indiebranschen, och förhandlar fram ramavtal för sina medlemmar som både utgörs av de största distributörerna och oberoende skivbolagen.
Jeremy Sirota, vd för Merlin, säger:
– I en bransch i snabb förändring handlar det här inte bara om att säkra villkor som värdesätter våra medlemmars artisters bidrag, utan om att bygga strukturer som frigör kreativitet och säkerställer att vårt dynamiska globala medlemskap – som står för 15 % av marknaden – kan fortsätta växa, blomstra och gå i täten.
—–
Spotify har infört möjligheten att kunna exkludera enskilda låtar från sin ”smakprofil”. Sedan tidigare har det varit möjligt att exkludera hela spellistor från det underlag som används för att skapa rekommendationer. Valmöjligheten finns nu under de tre punkter som finns bredvid en låt eller spellista.
—–
Lästips: How Artists Are Using AI to Make Music: Findings from Analyzing Hundreds of Musical Works
Stability AI har undersökt hur professionella musikskapare och artister använder sig av AI i sina processer. En av de viktigaste slutsatserna är att de framför allt vill ha fullständig kreativ kontroll, och att många av dem utvecklar sina egna modeller och kombinationer av verktyg.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se