6 oktober 2025

4 Snabba: Sebastian Geels, VD och medgrundare Smash app

2025 är begreppet ”superfans” på allas läppar. Nu lanseras svenska plattformen Smash som vill stärka kopplingen mellan artister och deras fans ytterligare. Bakom tjänsten står fyra rutinerade personer inom musik och tech. Vi ställde 4 Snabba till Sebastian Geels, grundare och VD.

Smash är ”the group chat for superfans”. Förklara!

– Smash är en social plattform för artister och deras fans. Du går med i artistens gruppchatt och kommer in i artistens värld. Där kan du umgås och chatta direkt med artisten och med andra fans, lyssna på ny musik innan den släpps på streaming och ta del av berättelser, evenemang och exklusiva erbjudanden. Artister och skivbolag kan sälja musik direkt till fans, tillsammans med bonusmaterial som fördjupar upplevelsen, som till exempel releasefester, livestreams och voice memos. Fans betalar för att lyssna på musiken och låser då upp bonusmaterialet. Bonusmaterialet kan bestå av hyperlänkar, ljud, video, bild och text. Artisten/skivbolaget bestämmer priset.

– Med AI kan vem som helst skapa musik, nu behövs nya verktyg där artister kan bygga spänning kring sin musik och bygga en fanbase.

Vilka är ni som ligger bakom Smash?

– Vi är fyra musikälskare som bygger det här för att det är något som vi själva saknar. Vår designer var tidigare chef för produktdesign på Amuse, innan det på Spotify, och har parallellt en karriär som artist. Vi har en programmerare, som varit chef på SVT Play och Tink, som har en Master of science från Stanford, världens främsta universitet för entreprenörer inom tech. Vi har också en serieentreprenör, som medgrundade Brite Payments, värderat till 3 miljarder svenska kronor idag, som tidigare var CTO på ett gamingbolag under Avalanche Studios Group. Själv har jag tidigare arbetat på Universal, Warner och Amuse, och har marknadsfört hundratals världsartister, som Taylor Swift, Ed Sheeran och The Weeknd.

Ni har beta-testat appen sen i höstas. Nu kommer en ny hemsida och affärsmodell. Vad innebär den nya modellen?

– Tillsammans med artister som Oscar Zia, Ane Brun, Myra Granberg, AFASI och Marcus Price testade vi oss fram. Vi laborerade med olika affärsmodeller tills vi hittade rätt. Nu öppnar vi upp Smash för allmänheten och släpper en app till Android, utöver vår app för iPhone. 

Det pratas mycket om superfans i år. Varför tror du skiftet från att räkna streams till att prata om fan-engagemang har kommit nu?

– Relationen mellan artist och fans har förändrats. TikTok och Spotify ger artister en möjlighet att snabbt nå en global publik, men möjligheten att nå ut är liten. Idag släpps mer musik på 24 timmar än det gjorde under hela 1989. Antingen slår man jackpot och blir viral, eller hindras man från att nå 90% av sina följare. Varje ny release börjar lotteriet om på nytt. Så fungerar algoritmerna. Det gör det svårt att bygga en fanbase och en hållbar karriär.

– Nu kommer AI-appar som Suno och plötsligt kan vem som helst släppa musik. Snabbt, billigt och enkelt, som när Instagram dök upp och alla började ta proffsiga bilder. Snart släpps det 100 eller 1000 gånger fler låtar per dag. Hur slår man igenom bruset då? Det behövs fler sätt att bygga en karriär på. På Smash dyker fans in i artistens värld och blir en del av en gemenskap, utan reklam och algoritmer som begränsar kontakten. Där kan en fanbase få näring och växa. Efterfrågan kan odlas. När artister har direkt tillgång till en köpvillig fanbase behöver de inte tränga igenom bruset varje gång de ska släppa ny musik. De kan sälja den direkt på plats.

– Streaming är en lågprisprodukt, superfans/musikälskare är villiga att betala för musik, utöver sin prenumeration. I USA har vinylförsäljningen ökat 20 år i rad trots att hälften av köparna inte har en skivspelare. Det finns en aptit efter produkter som fördjupar det känslomässiga bandet till musiken. Streaming ger bredd men inget djup. Det finns liknande bolag i vårt space. Fandom-plattformen Weverse, med fokus på K-Pop. Amerikanska Even, med fokus på independent, svart musik. Chance the Rapper sålde nyligen sitt album där innan det gick ut på streaming. Det debuterade #18 på Billboard Top 200 bara på grund av direktköpet.

Christel Valsinger